Ina Colliander (1905–1985)
Taidegraafikko, taidemaalari
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Teos 4
Teos 5
Teos 6
Teos 7
”Minä kuvaan enkeleitä, koska me ihmiset tarvitsemme enkeleitä.
Me tarvitsemme hyviä, ystävällisiä voimia, tietoa siitä, että on olentoja,
joihin voimme turvautua – suojelusenkeleitä.”
Pietarissa
syntynyt Ina Colliander oli yksi modernin suomalaisen puupiirrostaiteen
keskeisiä uranuurtajia ja mestareita. Hän oli Ellen Thesleffin ohella
myös ainoa pääkaupunkiseudun naisgraafikko vielä 1930-luvun
alkupuolella. Hänen ensimmäiset kokeilunsa kohopainografiikalla olivat
pieniä värillisiä linopiirroksia. Myöhemmin hän keskittyi
puupiirroksiin, mutta teki myös öljymaalauksia, ikoneja ja 1960-luvulta
lähtien myös mosaiikkeja. Taideopintonsa hän oli aloittanut Pietarissa
1922 ja Suomessa hän kävi Taideteollisuuskeskuskoulun 1924–1928.
Debyyttinäyttelynsä 1930 jälkeen hän on pitänyt monia omia näyttelyitä
ja osallistunut useisiin ulkomaisiin näyttelyihin, kuten Venetsian
biennaaliin 1960 ja 1964. Hän sai useita stipendejä ja palkintoja, Pro
Finlandian vuonna 1959. Hänen viimeinen suurikokoinen työnsä on Uuden
Valamon luostariin 1980-luvun alussa tehty mosaiikki Kristuksen
kirkastus.
Ina, eli ristimänimeltään Inna oli alkujaan
kotoisin Pietarista. Hän syntyi kesäkuussa 1905 saksalaissyntyisten
vanhempiensa, arkkitehti ja professori Richard Behrsenin ja hänen
vaimonsa Lydian esikoiseksi. Inalle läheinen ja rakas pikkusisko Renata
syntyi neljä vuotta myöhemmin.
Kasvatus Inan lapsuudenperheessä oli
hyvin ankaraa. Vilkas Ina oli hieman alle kymmenvuotias, kun hänet
lähetettiin Saksaan sisäoppilaitokseen. Pikkusisko seurasi pian
perässä, mutta tytöt palasivat Pietariin vähän ennen vallankumousta.
Vuosina 1918–1922 Ina kävi venäläistä koulua Tsarskoje Selossa. Koulun
päätyttyä hän alkoi opiskella taidekursseilla Pietarissa; piirtäminen
ja kuvataiteet olivat kiinnostaneet häntä pikkutytöstä saakka..
Samoihin aikoihin Ina kävi myös innokkaasti jumalanpalveluksissa
ortodoksissa kirkoissa – salaa luterilaisilta vanhemmiltaan.
Vuonna
1923 kotimaan tilanteesta huolestuneet vanhemmat päättivät, että perhe
muuttaisi Suomeen äidin siskon Veran luokse. Tämä oli naimisissa
suomalaisen Filip Grönvallin kanssa ja heillä oli kolme poikaa.
Ensimmäisenä Suomeen lähetettiin Ina. Hän kaipasi kotiin, mutta yritti
totutella uusiin ihmisiin ja uuteen elämään. Kun vanhemmat
saapuivat seuraavana kesänä, oli Renata-sisko jo kuollut. Se oli suuri
suru Inalle: ainoaa samanhenkistä sielua, omaa rakasta sisarta ei enää
ollut. Ikävissään Ina ajatteli, ettei sellaista olisi päässyt käymään,
jos hän olisi ollut lähellä sisartaan.
Selviytyminen
surusta ja koti-ikävästä sekä sopeutuminen uusiin oloihin eivät käyneet
helposti. Hieman niitä helpotti Inan ystävystyminen liki samanikäisen
serkkunsa Sven Grönvallin kanssa. Ina ja Sven kuljeskelivat yhdessä
luonnossa, harrastivat piirtämistä ja akvarellimaalausta. Perhe ei
kuitenkaan halunnut Inan lähtevän epävarmalle taiteilijanuralle, vaan
houkutteli hänet opiskelemaan itselleen ammatin Tilly Soldanin
lastenhoitajatarkoulussa. Ina ei viihtynyt koulussa, vaan ikävöi
Venäjälle. Seuraavana syksynä hän aloitti opinnot Helsingin
Taideteollisen keskuskoulun mallipiirustusosastolla hyvällä
menestyksellä ja sai joka vuosi apurahan.
Valmistuttuaan
Ina muutti Porvooseen, josta hän oli saanut paikan WSOY:n kuvittajana.
Siellä hän ystävystyi toisen nuoren piirtäjän, Erkki Tantun sekä tämän
vaimon kanssa. Työ kustantamossa ei ollut pelkästään toiveiden
täyttymys: kansikuvissa oli pakko noudattaa johtajan näkemyksiä, omalle
taiteelle ei ollut sijaa. Ina oli vuokrannut työtilakseen vanhan aitan,
jonne pääsi kapeita rappuja pitkin. Kirjailija Tito Colliander
kirjoitti myöhemmin suurikokoisista piirustuksista, joita Ina oli sinne
ripustanut. ”Kokonaisia arkkeja, reunasta reunaan, voimakkain vedoin,
hiilellä. - - - Niissä ylisuurissa piirroksissa, jotka niin
hämmästyttivät minua, hän ilmaisi vapaudentarpeensa – välttämättömyyden
kaikelle taiteelliselle ilmaisulle.” Työpaikasta huolimatta Ina
halusikin vielä täydentää taideopintojaan ja matkusti syksyllä 1930
kolmeksi kuukaudeksi Müncheniin. Pariisi oli alun perin ollut matkan
päämäärä, mutta perhe ei halunnut Inan matkustavan yksin
suurkaupunkiin, joten osoitteeksi vaihtui kaupunki, jossa asusti eno.
Pienessä Kunstschule Maxon-Kallenberger -nimisessä taidekoulussa Ina
oppi paljon kohopainografiikasta, lähinnä linotekniikasta. Matkan
jälkeen Ina palasi Suomeen ja Porvooseen ja solmi avioliiton Tito
Collianderin kanssa.
Häiden
jälkeen Collianderit muuttivat Inan lapsuuden maisemiin Kannakselle,
Terijoen Kuokkalan kylään, äidinäidiltä perittyyn Villa Golickeen.
Siellä he omistautuivat taiteelle ja kirjoittamiselle; Inan aika tosin
kului paljolti perheen emännän velvollisuuksissa. Niistä ajoista Tito
on kertonut kirjoissaan: ”Kaksi nuorta taiteilijaa hylkäsi vakituisen
työpaikkansa ja säännöllisen toimeentulonsa ja muutti karuun
ympäristöön ja köyhyyteen ja asui rantakaistaleella puristuksissa meren
ja maantien välissä sijaitsevassa vanhassa huvilassa sekä valitsi
epävarmuuden kaikesta muusta paitsi köyhyydestä.” Seuraavana syksynä
syntyi perheeseen tytär Maria. Kuokkalassa Ina innostui myös
puupiirroksista, joita oli ihaillut jo Münchenissä. Ensimmäiset
puupiirroksensa hän teki rantaan ajautuneille laudankappaleille. Hän
jätti puupalasten muodon ennalleen ja antoi syyrakenteen näkyä
lopputuloksessa. Taiteilija halusi korostaa töiden välitöntä ja aitoa
luonnetta teknisen hienostuneisuuden sijasta. Maalaaminenkin kiinnosti
Inaa, mutta ajanpuutteen vuoksi hän keskittyi puupiirroksiin.
Kuokkala
oli 1930-luvulla varsin merkittävä taiteilijakeskus, jossa moni
suomenruotsalainen kirjailija ja kuvataiteilija vietti kesänsä. Siellä
vallitsi suorastaan kansainvälinen ilmapiiri; itärajan eksotiikka
houkutteli sekä suomesta että ruotsista saapuneita kollegoita.
Collianderin huvilassa vierailivat Sven Grönvallin lisäksi usein myös
Rabbe Enckell, Ralf Parland, Elmer Diktonius, Gunnar Björling, Sakari
Tohka ja Ernst Krohn.
Keväällä
1936 Tito matkusti kaakkoiseen Viroon Petserin kaupunkiin ja ihastui
siihen ja ympäröivään maaseutuun. ”Tule! Myy mitä voit, panttaa tai
pyydä jostakin lainaa, miten haluat, mutta tule tänne”, hän kirjoitti
vaimolleen. ” Tänne me asetumme. Ainakin täksi kesäksi tai vaikka miten
pitkäksi aikaa. Asunnon voit irtisanoa heti." Perhe asettuikin Malaja
Patskovan kylään, missä vanhan ortodoksisen luostarin toiminta
heijastui koko kylän arkiseen elämään. Ina ja Tito kääntyivät
ortodoksiseen uskoon. "Siellä oli ihanaa”, on Ina myöhemmin kuvaillut
kylää. ”Siellä oli entinen Venäjä. Ihmiset sinuttelivat kylässä
toisiaan ja luostarin kellot kuuluivat aina. Maa oli suklaanvärinen ja
kumpuileva. Siellä oli vapaa olo."
Tuohon
aikaan Ina Colliander teki enimmäkseen henkilöaiheista grafiikkaa.
Joidenkin muotokuvien lisäksi erilaiset henkilötutkielmat sekä äiti ja
lapsi -aiheet olivat hänen keskeisiä teemojaan. Suurin osa
vuosikymmenen jälkipuoliskon grafiikasta kuvaa erilaisia kohtauksia
perheen kotipiiristä ja lähiympäristöstä, kuten Terijoen kahvila (1935)
ja Marian syntymä (1939).
Muutamaa kuukautta ennen toisen
tyttären, Katariinan (Kati) syntymää perhe muutti takaisin Helsinkiin,
mutta päätti loppukesästä palata Kuokkalaan. Sodan mahdollisuus tuntui
liian mielettömältä käydäkseen toteen. Toisin kuitenkin kävi.
Sotavuosina muutot seurasivat toisiaan ja perhe-elämä oli muutenkin
rikkinäistä; ajoittain Ina ja tyttäret olivat sotaa paossa Ruotsissa,
kun Tito taas jatkoi kirjoittamista omalla tahollaan. Lopulta vuoden
1947 alussa perheelle löytyi pysyvämpi asunto, pieni mökki
Kauniaisista. Edeltävät kuukaudet olivat olleet niin raskaita, että
syksyllä Ina vaati päästä lomalle. Hän päätyi lähtemään yksin Uuteen
Valamoon. Tito sai pärjätä tyttöjen kanssa kolmestaan.
Asetuttuaan
majapaikkaansa luostarin päärakennukseen Ina otti heti lehtiönsä
esille. Hän ihasteli näkemäänsä, piirsi ahkerasti ja teki runsaasti
akvarelliluonnoksia. Ina viipyi luostarissa vajaan kuukauden ja tämä
käynti oli hänen oman käsityksensä mukaan käänteentekevä paitsi hänen
taiteelleen, myös koko perheelle. Ensiarvoisen tärkeä oli tutustuminen
skeemaigumeni Johannekseen, joka kuolemaansa saakka ohjasi sekä Inan
että Titon hengellistä elämää.
Valamossa
käynnin jälkeen perhe-elämä vakiintui, Tito opiskeli pappisseminaarissa
ja alkoi opettaa uskontoa Helsingin ruotsinkielisessä koulussa. Sergei
syntyi kesällä 1949, mutta jo pian sen jälkeen Ina teki suuria
puupiirroksia sekä öljymaalauksia. Viisikymmentäluvulla syntyivät myös
suuret enkelipuupiirrokset (joukossaan muiden muassa Tulipunainen
enkeli, Purppuranvärinen enkeli ja Maanvärinen enkeli), joista hänet
erityisen hyvin tunnetaan.
Taiteilijalta
kysyttiin usein, minkä vuoksi hän on kuvannut teoksissaan niin usein
enkeleitä. Collianderille ne ovat suojelusenkeleitä, ihmisten elämän
seuraajia ja lohduttajia. "Enkelit rauhoittavat ihmisiä vaikeuksien
keskellä." Suurten enkeliteosten lisäksi hän onkin tehnyt myös monia,
pienempiä pääsiäisenkeleitä jotka "ystävällisesti lähestyvät ihmistä
suojellakseen tätä".
Vuoden 1959 yksityisnäyttely merkitsi Ina
Collianderin läpimurtoa suomalaisessa taide-elämässä. Samana vuonna
hänet kutsuttiin osallistumaan Suomen osastoon Venetsian biennaalissa
ja hänelle myönnettiin Pro Finlandia -palkinto.
Seuraavalta vuosikymmeneltä lähtien taiteilija haki uusia
virikkeitä erilaisista esitystekniikoista. Pentti Kaskipuro opasti
hänet alkuun kuivaneulatekniikan kanssa ja hän kiinnostui myös
mosaiikeista. Colliander teki joitakin mosaiikkeja kirkkoihin, muiden
muassa Uspenskin katedraaliin (1969) sekä Helsingin ortodoksisen
hautausmaan Pyhän Eliaan kirkkoon (1975).
Ina
Colliander teki myös jatkuvasti piirustuksia ja öljymaalauksia kotinsa
ja lähiympäristönsä näkymistä. Ulkomaanmatkoilta taas mukaan jäi
lyijykynäpiirrosten lisäksi pastelli- ja akvarellipiirroksia.
1970-luvulla näkyvin muutos Collianderin taiteessa oli
värien voimistuminen ja kirkastuminen; aihepiirit myötäilivät entisiä
teemoja: asetelmat, uskonnolliset aiheet sekä äiti ja lapsi -aihe
toistuivat hänen taiteessaan. Hiljalleen puupiirrosten määrä väheni,
suuritöiset mosaiikit veivät taiteilijan enimmän energian.
”Aika rientää niin nopeasti”, hän
kirjoitti Italiasta, ”suren sitä etten ehdi tehdä kaikkea mitä pitäisi,
mikä on vielä tärkeää… On kuitenkin palkkio sinänsä, että olen saanut
tehdä tätä työtä.”
Lähteet:
Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.
Anttonen, Erkki
Ina Colliander. Artikkeli julkaistu 2000, päivitetty 2008.
www.kansallisbiografia.fi
Sergius Colliander
Valoa ja varjoa, lämpöä ja ehdottomuutta. Ortodoksiviesti 10/2005.
www.ort.fi/ortodoksiviesti/ov1005/Colliander.html
SKS Kansallisbiografia
www.kansallisbiografia.fi/
Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=157
Taina Lammassaari & Pappismunkki Arseni:
Ina Colliander, Puun kosketus, 1991
Lammassaari, Taina
Ina Colliander
Hämeenlinnan taidemuseo 10.11. – 8.12.1985.
Colliander
käytti usein puupiirrostensa laattamateriaalina sattumalta löytämiään
laudankappaleita, joiden perusmuodon hän jätti ennalleen. Myös puiden
syyrakenne sai jäädä näkyviin, ja samalla se saattoi olla itse
sommitteluidean lähtökohta. Hän kaiversi aiheensa yleensä pehmeään
puuhun, koska leikkausjälki loi silloin karkeudellaan primitiivisen
vaikutelman. Tähän liittyy myös Collianderin pyrkimys korostaa töiden
välitöntä ja aitoa luonnetta teknisen hienostuneisuuden sijasta.
1930-luvun puupiirrokset rakentuvat pääasiallisesti tumman taustan sekä
vaaleiksi leikattujen leveiden ja summittaisten ääriviivojen varaan.
Figuurien epäplastinen käsittely ja pelkistetty tausta luo teoksiin
pintamaisen vaikutelman. Colliander teki laatat ja vedosti kuvat varsin
spontaanilla tavalla, ja tässä teknisessä vapautuneisuudessaan hän
muistuttaa paljolti (->) Ellen Thesleffiä.
1930-luvun
graafikoista Ina Colliander on ehkä tietoisimmin ja selvimmin hakenut
tyylillisiä vaikutteita modernista eurooppalaisesta taiteesta, lähinnä
saksalaisesta ekspressionismista sekä Gauguinilta ja Munchilta. Taina
Lammassaaren mukaan nämä virikkeet näkyvät hänen puupiirroksistaan
syvyysperspektiivin puuttumisen ohella ennen kaikkea pyrkimyksenä
vapautuneeseen ja spontaaniin aiheenkäsittelyyn, voimakkaina mustien ja
valkoisten pintojen kontrasteina sekä kömpelön ilmeikkäänä viivan
käsittelynä. Toisaalta hänen varhaiskauden grafiikkansa on kuitenkin
sisällöltään ja aihepiireiltään itsenäistä, vaikka hän saikin
tyylillisiä virikkeitä modernista eurooppalaisesta taiteesta.
Johdonmukaisen perspektiivin puuttuminen on ominaista myös keskiajan
taiteelle ja muun muassa ikonimaalauksille, jotka ovat jo 1930-luvulla
saattaneet osaltaan toimia Collianderin taiteellisina esikuvina.
Collianderin
toisen maailmansodan jälkeisessä puupiirrostuotannossa painottuvat
uskonnolliset aiheet, ja hän on käyttänyt aiempaa selkeämmin hyväkseen
ikonitaiteen teemoja ja kompositioratkaisuja. 1950-luvulta lähtien hän
omaksui yhtenä tyylikeinona suoralinjaiset, kulmikkaan teräväsärmäiset
viivat, jotka halkovat eräänlaisena verkostona tasaisia väripintoja.
Esitystapa assosioituu jälleen ikonitaiteeseen, mutta sovellettuna
luovasti ja vapautuneesti kohopainografiikkaan. Tämänkaltaisista töistä
tunnetuimpia ovat kenties Collianderin suurikokoiset enkeliaiheet
1950-luvun lopulta, kuten Tulipunainen enkeli (1959) ja Sininen enkeli
(1959). Enkeliteema tuli Collianderin taiteeseen heti jatkosodan
jälkeen 1945, kun hän leikkasi Kolme enkeliä -puupiirroksen, joka
pohjautuu lähinnä Andrei Rublevin Pyhä Kolminaisuus -ikoniin. Myöhemmin
hän teki pitkän sarjan enkeliaiheisia töitä.
1950-luvulla
Colliander alkoi tehdä myös väripuupiirroksia. Toisinaan teokset ovat
yksivärisiä, kuten enkelikuvat, toisinaan monivärisiä, vaikkakin
yhdellä laatalla vedostettuja. Värigrafiikka yleistyi laajemminkin
1950-luvulla suomalaisessa taiteessa, mihin yhtenä tekijänä vaikuttivat
Viiva ja väri -näyttelyt Helsingin Taidehallissa 1951 ja 1955. Myös
Colliander osallistui jälkimmäiseen näyttelyyn.
1960-luvulta
lähtien Ina Colliander haki uusia virikkeitä erilaisista
esitystekniikoista. Hän alkoi tehdä muun muassa kuivaneuloja, aluksi
Pentti Kaskipuron opastuksella. Hän kiinnostui myös
mosaiikkitekniikasta ja valmisti joitakin mosaiikkeja kirkkoihin, kuten
Hangon ortodoksiseen kirkkoon 1960 - 1967, Uspenskin katedraaliin 1969
ja Helsingin ortodoksisen hautausmaan Pyhän Eliaan kirkkoon (valmistui
1975). Colliander teki lisäksi jatkuvasti piirustuksia ja
öljymaalauksia kotinsa ja lähiympäristönsä näkymistä, kun taas
ulkomaanmatkoillaan muun muassa Italiaan hän käytti lähinnä pastelli-
ja akvarellitekniikkaa lyijykynäpiirrosten ohella.
Kun
esimerkiksi Erkki Tanttu ja Vilho Askola edustivat
suomalaisessa puupiirrostaiteessa lähinnä perinteisiin sitoutunutta
niin sanottua kansallista linjaa, Ina Colliander suuntautui taiteessaan
Ellen Thesleffin tavoin pikemminkin eurooppalaiseen modernismiin.
Inna
(Ina) Behrsen vsta 1930 Colliander S 25.6.1905 Pietari, K 24.11.1985
Helsinki. V arkkitehti, professori Richard Georg Behrsen ja Lydia
Louise von Golicke. P 1930 - kirjailija, piirtäjä Fritiof Tito
Colliander S 1904, K 1989, PV eversti Sigfrid Joakim Colliander ja
Dagmar Ilmatar Constance von Schoultz. Lapset: Maria (Lybeck) S 1931;
Katarina (Bondestam) S 1939; Sergius S 1949.
URA.
Taideopintoja Neuvostoliitossa 1922 - 1924,
taideteollisuuskeskuskoulussa 1924 - 1928. Opintomatkoja Italiaan ja
Saksaan 1930, Viroon 1936, Ranskaan 1938, Italiaan 1957, 1962, 1964,
Neuvostoliittoon 1959.
Kunnianosoitukset: Pro Finlandia.
TEOKSET.
16
mosaiikkityötä Hangon ortodoksisessa kirkossa 1960 - 1967; Sureva
Aatami ja Sureva Eeva, Suomen suurlähetystö, Ankara, Turkki.
Ateneumin
taidemuseo, Helsinki; Amos Andersonin taidemuseo, Helsinki; Mikkelin
taidemuseo; Lahden taidemuseo; Nationalmuseum, Tukholma; Eremitaasi,
Pietari.
LÄHTEET
JA KIRJALLISUUS. T. Lammassaari, Ina Colliander : puun kosketus. 1991;
T. Rantakaulio, Kuva kertoo uskosta : kuvataiteilija Ina Collianderin
uskonnollisen taiteen tarkastelua ortodoksisen uskon ja taiteen
näkökulmasta.
Erkki Anttonen
Julkaistu 11.10.2000. Päivitetty 4.3.2008.