Taiteilijat









Hans Björklind (1908–1969)
Taidegraafikko, kuvataiteilija, mainospiirtäjä
Teos

Hans Björklind oli helsinkiläinen taidegraafikko, kuvataiteilija ja mainospiirtäjä. Hän oli erikoistunut metalligrafiikkaan ja tuli varsinaisesti huomatuksi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen osallistuttuaan maalauksillaan ja grafiikallaan näyttelyihin muissa Pohjoismaissa. Hän oli myös hyvin toimelias järjestöihminen ja osallistui aktiivisesti maamme taide-elämään ja taiteilijoiden yhdistystoimintaan.

Hans Oscar Björklind syntyi Helsingissä tammikuussa 1908. Hänen vanhempansa olivat verhoilija Johan Björklind ja Olga (o.s. Nummelin). Hans kävi kuusi luokkaa ruotsalaista lyseota ja aloitti sen jälkeen opiskelun Taideteollisuuskeskuskoulun graafillisella osastolla. Opinnot kestivät neljä vuotta (1925–1929) ja Björklindiä ehtivät opettaa muiden muassa A.W. Finch ja Topi Vikstedt. Nuoren taiteilijan ensimmäiset grafiikan lehdet ovat vuodelta 1928. Nämä opiskelun loppuvaiheessa syntyneet teokset ovat useimmiten vauhdikkaita tilannekuvia. Yksi ilmeikkäimmistä on laukkaavaa hevosta kuvaava viivasyövytys vuodelta 1928.

Koulusta valmistuttuaan Björklind oli vuoden verran mainospiirtäjänä Mono-Reklam -toimistossa, mutta siirtyi pian Erva-Latvalan mainostoimistoon, jossa hän työskenteli koko vuosikymmenen ajan. Se oli aikanaan yksi maan johtavista mainostoimistoista, ja sen palveluksessa oli Björklindin ohella muitakin taidegraafikkoja, kuten Yrjö Könni, Aarne Nopsanen sekä jonkin aikaa myös Aukusti Tuhka.

Ensimmäisen kerran Hans Björklindin töitä oli näytteillä taiteilijoiden vuosinäyttelyssä vuonna 1931. Hän olikin yksi nuorimmista 30-luvulla toimineista metalligrafiikoistamme. Myös perhepiirissä elämä pyöri taiteen ympärillä; Björklind avioitui Maire Könnin kanssa, joka oli itsekin taidemaalari.

Hans Björklindin 1930-luvun teosten aihepiiri eroaa aikaisemmista, 20-luvun lopulla syntyneistä vauhdikkaista ja ilmeikkäistä vedoksista. Myöhemmissä teoksissaan hän kuvaa eleettömästi rauhallisia hetkiä perhepiiristä, kuten siskoaan Valborgia lukemassa tai isäänsä istumassa takan ääressä. Björklindin suurisuuntaisin henkilösommitelma näiltä vuosilta on nimeltään Elämän lähde (1938), jonka nimi ja aihe viittaavat suomalaisessa taidegrafiikassa aikanaan harvinaiseen allegoriseen kuvaustraditioon.

Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa taiteilijalta on 17 teosta, kaikki 1940- ja 1950-luvulta. Niistä valtaosa on kivipiirroksia, mutta joukossa on myös muutamia silkkipainotöitä ja viivasyövytyksiä. Seesteisten ja kotoisten henkilöaiheiden joukossa on myös muutamia matkojen innoittamia kuvia Roomasta, niiden joukossa esimerkiksi Villa Lanten portti (1955) ja Roomattaria (1952).

Varsinaisesti Björklind tulikin huomatuksi vasta tuohon aikaan, osallistuttuaan sodan jälkeen menestyksellisesti maalauksillaan ja grafiikallaan näyttelyihin Oslossa ja Tukholmassa (1946 ja 1947). Myöhemmin hän keskittyi entistä enemmän piirustukseen ja grafiikkaan. Hänen etsauksiaan ja litografioitaan oli esillä monissa kansainvälisissä edustusnäyttelyissä aina Brasiliaa ja Kiinaa myöten.

Hän osallistui myös aktiivisesti taide-elämään ja taiteilijoiden yhdistystoimintaan. Hän kuului muun muassa Suomen Taidegraafikkojen ja Taidepiirtäjäin liiton johtokuntiin, Suomen Taidepiirtäjäin liiton kokoelmat -säätiön ja Rudolf Koivun säätiön hallituksiin sekä vuodesta 1956 lähtien Suomen Taideakatemian edustajistoon.






Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli   
(www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=116)

Lehtileike H.S. 11.7.1969
Kuolleita

Lehtileike M.S. 12.1.1968
Hans Björklind on 60-vuotias.

Kuva: Lehtileike M.S. 12.1.1968




Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi