Taiteilijat









Greta Schalin (1897–1993)
Taidemaalari, taidegraafikko
Teos 1
Teos 2
Teos 3
Teos 4

”Taiteilija ei lopeta maalaamistaan
eivätkä kesän niityt kukkimistaan.”


Greta Schalin oli yksi ensimmäisistä turkulaisista naisgraafikoista ja Turun piirustuskoulun kasvateista ensimmäinen nainen, joka loi tältä pohjalta nimeä taiteilijana. Hänet tunnetaan ennen kaikkea taidokkaista kukka-aiheisista maalauksistaan, mutta hän saavutti nimeä myös graafikkona 1930-luvulta lähtien. Hän innostui grafiikasta aviomiehensä, piirustuksenopettaja ja taiteilija Teodor Schalinin kannustamana. Perheenäidin oli myös helpompaa tehdä grafiikkaa kuin maalauksia, jotka olisivat vaatineet luonnonvaloa – ja työrauhaa päiväsaikaan. Hän sai paljon huomiota sekä kotimaisissa että ulkomaisissa grafiikan näyttelyissä, ja valtion taiteilijaeläkettä hän nautti vuodesta 1976 saakka.

Greta, eli Margareta Ester Ingeborg syntyi kirjansitojamestari Herman ja rouva Edla Kegelin perheeseen marraskuussa 1897. He asuivat Turussa ja Greta opiskeli Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1915–1918. Myöhemmin hän toimi taideyhdistyksen piirustuskoulussa myös opettajan sijaisena.

Alkuun Greta Schalinin tuotantoa hallitsivat kukka-aiheiset akvarellit, joita arvioitsijat yleensä luonnehtivat herkiksi ja siroiksi. Vuonna 1921 hän avioitui piirustuskoulun opettajan, taiteilija Teodor Schalinin kanssa.
 Willner-Rönnholm 2004, 22; Suomen kuvataiteilijamatrikkeli. Non sine arte – ei elämää ilman taidetta kaiverrettiin vihkisormuksiin.

Avioliittonsa solmimisen jälkeen Greta innostui grafiikasta – aviomies oli paitsi piirustuksen opettaja ja taiteilija, myös grafiikan taitaja. Hän rohkaisi vaimoaan grafiikan pariin, vaikka tämän varsinainen opettaja olikin Viljo Lehmussaari (kuten muillakin 1930-luvun alun graafikoilla). Pariskunnan kotiin myös hankittiin vedostustyötä helpottava prässi, joten molemmat ennättivät taiteen pariin, vaikka heille syntyi varsin pian liiton solmimisen jälkeen kolme lasta: Birgitta (1923), Ursula (1926–1961) ja Olle (1930).

Lehtihaastattelussa Greta Schalin on myös kertonut, että lasten ollessa pieniä oli helpointa keskittyä grafiikkaan, vaikka maalaaminen hänen suurin rakkautensa olikin. Grafiikkaa saattoi tehdä myös keinovalossa illalla lasten nukkumaanmenon jälkeen. ”Kuvaavasti tytär Birgitta Willner kertoo, että isän työskennellessä piti olla hiljaa. Sen sijaan äiti pystyi keskeyttämään taiteen tekemisen silloin, kun lapsilla oli asiaa.” 

Tyttöjen syntymän jälkeen Greta ja Teodor tekivät yhdessä pitkän Euroopan matkan. Greta piirsi matkan aikana valtavan määrän luonnoksia, joiden aiheita hän hyödynsi monissa myöhemmissä grafiikan teoksissaan. Suunnilleen puolet hänen esillä olleista teoksistaan onkin kaupunkinäkymiä. Usein kohteena on Pariisi tai joku italialainen kaupunki. Muita hänen suosimiaan aiheita olivat maaseutua ja saaristoa esittävät näkymät sekä maalauksista tutut kukka-asetelmat. Henkilöaiheita hän teki sangen vähän. Yhtenä onnistuneimmista on pidetty teosta Ikkunan luona (1934), joka esittää taiteilijan tytärtä istumassa ikkunan ääressä.

Hänen grafiikalleen on ominaista realistinen ja taidokas piirustustyyli sekä tarkoin harkittu sommittelu. Myös Schalin itse on korostanut sommittelun tärkeyttä grafiikassaan ja yleensäkin taiteessaan.

Schalinin teoksia oli näytteillä ensimmäistä kertaa Turussa vuonna 1919. Nimenomaan graafikkona hän sai kuitenkin ensimmäistä kertaa mainetta vasta myöhemmin, Suomen Taidegraafikkojen Helsingin näyttelyssä 1934. Moni helsinkiläisarvostelija kiitteli hänen tyylitajuaan, valöörikäsittelyään ja ammattitaitoaan.

Yhteisnäyttelyihin hän osallistui vuoden 1934 Moskovan näyttelystä lähtien. Häneltä oli niissä esillä kaikkiaan 20 eri työtä. Lisäksi Schalin osallistui ainakin vuosina 1934 ja 1938 Turun Taidegraafikkojen yhdistyksen vuosinäyttelyyn.

Hän sai paljon huomiota myös ulkomaisissa näyttelyissä; esimerkiksi Saksassa nähtiin yhtäläisyyksiä hänen teostensa ja saksalaisen grafiikan välillä. Valtion taiteilijaeläkettä hän sai vuodesta 1976 saakka.

Parhaiten Schalin tunnetaan kuitenkin kukkamaalarina. Rakkaus kukkiin syntyi jo lapsena eikä näyttänyt sammuvan koskaan. Lehtihaastattelussa 1981 taiteilija kertoi, kuinka hänen tyttärenpoikansa Johan Willner auttoi keräämällä suopursut ja muut vaikeakulkuisten paikkojen kasvit ja pieni lapsenlapsenlapsi Jennykin osasi jo kerätä isomummulle oman kimppunsa pihamaalta. ”Inspiraatiota ei pidä odotella”, taiteilija vielä mietti, ”työhön vaan!” 





Lähteet:

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Lappalainen, Marja-Liisa
Taitelija Greta Schalin: ”En voi elää maalaamatta”
J.S. 2.6.1981.

Lindell, Maisa
Greta Schalinin näyttely toi kesän T:saareen
Etelä-Uusimaa 7.10.1981.

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=1318 Ja
 http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taideopetus_muu_tyo.asp?id=1319 (Teodor Schalin)

Willner-Rönnholm, Margareta
Turun koulun naiset 1920 – 1950. Turun taidemuseo.


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi