Grafiikka, kodin taidetta









GRAFIIKKA, KODIN TAIDETTA


”Grafiikalla on nykyaikana kaksinainen tehtävä. Se pystyy helposti ja nopeasti koottavina näyttelyinä tekemään tehokasta laajojen piirien taidevalistustyötä. Näin se kykenee välittämään ensikosketuksen taiteen ihmeelliseen maailmaan niille, jotka tuntevat kiinnostuvansa siitä. Tämän tehtävän täyttämistä helpottaa grafiikan soveltuminen nykyaikaiseen kodinsisustukseen. Mutta taiteella ja niin myös grafiikalla on toinenkin ja tavallaan suurempi tehtävä. Sen tulee tuoda viesti kaikkein pisimmälle viedystä ja herkimmästä taiteilijan kamppailusta kysymättä lainkaan tavoittaako tämä viesti lukumääräisesti laajoja piirejä. Tässä muodossaan on grafiikasta monina aikakausina ja monissa maissa syntynyt hienostunut keräilytaide.”

(Jaakko Puokka, helmikuussa 1962.)



Ensimmäisiä askeleita

Suomalaisen taidegrafiikan tarina alkaa 1800-luvun loppupuolella. Silloin grafiikan taiteellisista mahdollisuuksista kiinnostuneet taiteilijat alkoivat omilla kokeiluillaan ja omalla työllään tehdä grafiikkaa tunnetummaksi ja hyväksytymmäksi. Alkuun suomalainen taidegrafiikka kuitenkin eli maalaustaiteen varjossa; grafiikkaa tekivät lähinnä taidemaalarit, ja monet heistäkin lähinnä harrastuksenaan.  Uranuurtajista suitsutettiin varsinkin ”nerokasta puupiirtäjää” Akseli Gallén-Kallelaa, uudistushenkistä A.W. Finchiä sekä Hugo Simbergiä, joka oli ”herkässä metalligrafiikassaan osoittanut, ettei grafiikka ole vain dekoratiivista valon, varjon ja viivan leikkiä. Grafiikka on hänelle avautunut runon, unen ja mielikuvien rakennuspuiksi.” Neljänneksi mestariksi nostetaan usein Ellen Thesleff jonka ”hauraat ja aineettomat, värin, valon ja ilman täyttämät” puupiirrokset täydentävät kuvaa suomalaisen taidegrafiikan alkutaipaleista.

Grafiikan monistettavuuden koettiin vähentävän teosten ainutlaatuisuutta ja arvoa. Taidekriitikko Roger Marxin johdolla alettiin kuitenkin nähdä asia myös toisin: monistettavuus saattaa olla myös etu, sillä se estää teosta hautautumasta unohduksiin vaikkapa johonkin yksityiskokoelmaan kuten monille maalauksille käy. Monistettavuuden ansiosta grafiikan lehdet ovat myös maalauksia huokeampia, joten muutkin kuin varakkaat ihmiset voivat hankkia oikeaa taidetta koteihinsa. Tämä näkökulma liittyy 1890-luvulla virinneeseen keskusteluun taiteen demokraattisuudesta.

Maalaustaiteen mestareista varsinkin Akseli Gallén-Kallela innostui grafiikan mahdollisuuksista. Hän puhui jo vuonna 1895 innostuneesta grafiikan demokraattisesta luonteesta ja sen suomista mahdollisuuksista levittää korkeatasoista taidetta vähävaraisiinkin koteihin. Taideyleisö kuitenkin suhtautui tähän uuteen taiteen lajiin vielä vuosisadan vaihteessa oudoksuen eikä jokaisen kukkarolle sopivasta pienoistaiteesta vielä taiteilijan elinaikana innostuttu. Esimerkiksi Uudessa Suomettaressa oli 1895 uutinen, jossa ilmoitettiin että ”taiteilija Aksel Gallén on valmistanut kirjakaupoissa myytäväksi erään ’Kalman kukka’ -nimisen töherryksen, jonka hän on itse piirtänyt puuhun ja itse painanut… Sopii käydä sitäkin kummitusta katsomassa.”  

Kalman kukka oli taiteilijan ensimmäinen puupiirros ja hänelle tärkeä, muisto pienestä tyttärestä joka oli kuollut neljävuotiaana.

Pettyneenä Gallén-Kallela lopetti grafiikan tekemisen; hienot mahdollisuudet menivät hukkaan, kun grafiikan arvoa ei vielä ymmärretty.



Joulunäyttelyistä vilkkaaseen yhdistystoimintaan

Vuosisadan alussa järjestettiin kaksi suurta grafiikan tapahtumaa: ensimmäinen suomalainen etsaustaiteen näyttely pidettiin Helsingissä 1907 ja seuraavana vuonna suomalaisen taiteen näyttelyssä Pariisissa oli mukana laaja ja myös runsaasti huomiota kerännyt kokoelma taidegrafiikkaa.  1910-luvulla grafiikan suosio kasvoi hiljalleen. Näyttelyt yleistyivät, ja niitä järjestettiin yleensä juuri ennen joulua, sillä grafiikan lehteä pidettiin hintansakin puolesta sopivana joululahjana.   Ne olivat usein eri taidekauppiaiden, kuten Salon Strindbergin ja Stenmanin kokoamia jo nimensäkin puolesta joulumyyntinäyttelyitä.

Maailmansodan päättymistä seurannut vuosikymmen oli monilta osin köyhää ja vaatimatonta aikaa, mutta toisaalta monet taiteilijat pyrkivät kiihkeästi uusiin aluevaltauksiin. Suurkaupunkien elämänrytmi houkutteli ja katseet suunnattiin Euroopan kuuluisiin taidekeskuksiin, lähinnä Pariisiin, josta uudet vaikutteet – klassismi, uusasiallisuus, kubismi ja futurismi – Suomeen virtasivat. Taideyleisön suurin huomio kiinnittyi kuitenkin edelleen maalareihin, taidegrafiikka eli muutamien vaikutusvaltaisten persoonallisuuksien varassa. Pian kuitenkin alkoi aivan uusi aikakausi suomalaisen taidegrafiikan historiassa: vuonna 1931 taidegraafikot perustivat oman yhdistyksen, Suomen graafilliset taiteilijat ja piirtäjät, jonka nimeksi myöhemmin tuli Suomen Taidegraafikot. Sen puheenjohtajana toimi pitkään Lennart Segerstråle. Yhdistyksen perustaminen merkitsi vilkkaan näyttelytoiminnan ja myös näyttelyvaihdon alkua; yhteistyö muiden Pohjoismaiden kanssa oli tiivistä ja yhteyksiä luotiin ympäri Eurooppaa.

Taide-elämä oli kuohuvaa pääkaupunkiseudun lisäksi myös Turussa, jossa graafikot perustivat oman yhdistyksen 1933. Ryhmä Grafican perustajajäseniin kuuluivat muun muassa Harry Henriksson ja Edith Wiklund. Ajan myötä ryhmän ympärille muodostui Turun graafillisen taiteen yhdistys, vuodesta 1967 alkaen Turun Taidegraafikot ry. Turun taide-elämässä oli selkeästi pääkaupungin taide-elämästä poikkeava, vapaampi ja modernimpi henki.  ”Vaikka tällä voimakkaalla toiminnalla oli omana aikanaan suuri merkitys, ei turkulaisista 30-luvun taiteilijoista monenkaan nimi tule pysyvästi jäämään Suomen grafiikan historiaan”, Jaakko Puokka kuitenkin ounasteli.   

Samaan aikaan, kun yhdistyksiä perustettiin ja näyttelytoiminta kehittyi, huomiota kiinnitettiin myös työskentelymahdollisuuksien kehittämiseen ja taidealan koulutuskin koheni. Esimerkiksi Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa aloitettiin säännöllinen grafiikan opetus vuonna 1930. Vuosikymmen piti kuitenkin sisällään myös synkempiä asioita: ”Kolmikymmenluvun myötä tulivat Suomeen isot murheet. Edellisellä vuosikymmenellä oli iloittu itsenäisyydestä ja eletty kohtalaisen huolettomasti. Vuosikymmenen vaihtuessa oloihin tuli huomattavia muutoksia. Kolmikymmenluvulle antoivat väriä Lapuan liike muilutuksineen, taloudellinen ahdinko, työttömyys ja kiristynyt maailmanpoliittinen tilanne”, kirjoitettiin Viikko-Sanomien artikkelissa huhtikuussa 1967. Taiteessakin käytiin ristivetoa suomalaiskansallisesti painottuneen taidepolitiikan ja Euroopasta puhaltavien modernististen tuulien välillä.  

Talvisodan syttyminen vuonna 1939, sota-aika ja sitä seuranneet ankeat vuodet aiheuttivat taiteelliseen toimintaan ison katkoksen. Pysähdys ei kuitenkaan ollut aivan täydellinen; monet taiteilijat jatkoivat verkkaiseen tahtiin työtään ja joitakin uusiakin nimiä ilmaantui. Näyttelytoimintakaan ei ollut täysin pysähdyksissä.

Viivoja ja väriä

Seuraavienkaan vuosikymmenten aikana grafiikka ei kyennyt karistamaan harteiltaan toissijaisen taiteen viittaa. Laajoissa näyttelyissä grafiikka ja piirustukset jäivät edelleen maalaustaiteen varjoon. 1950-luvulla graafikot perustivat lukuisia ryhmittymiä, jotka järjestivät yhteisnäyttelyitä ennen kaikkea taloudellisista syistä. Samalla kuitenkin haluttiin korostaa grafiikan ominaisluonnetta intiiminä, mutta samalla täysipainoisena taidemuotona. Huomattavin näistä ryhmistä oli heti vuosikymmenen alussa perustettu Viiva ja väri. Taiteilijoiden ystäväpiiri kokoontui aika ajoin Tuomas von Boehmin luona Köydenpunojankadulla.    

Viiva ja väri -näyttelyiden kantavana ideana oli esitellä yleisölle vähempiarvoisena pidettyä grafiikkaa sekä piirustuksia. Ryhmän sydän, Tuomas von Boehm sanoikin, että ”tarkoitus on hälventää sitä ennakkoluuloa mitä suuri yleisö tuntee grafiikkaa kohtaan pitäessään vain öljymaalauksia todellisena taiteena.” Yhtenä ajatuksena oli myös tuoda yleisön ulottuville hyvää ja täysipainoista taidetta edullisin hinnoin, eli ”kenkäparin hinnalla” kuten asia ilmaistiin.  Näyttely oli menestys; yleisö innostui ja Taide-lehden artikkelissakin kehuttiin, että ”onnistumisesta sopii osittain kiittää järjestelyn nuorekkaan estotonta tunnelmaa. Näyttely muodostui herättäväksi tapaukseksi, joka saattoi grafiikan tuoreena yleisön tietoisuuteen ja lehtien palstoille”.

Taustalla oli vanha huomio grafiikasta korkeatasoisena ja kuitenkin kohtuuhintaisena taidemuotona, jota tavallinen palkansaaja saattoi hankkia kotiinsa. Suomen taiteilijaseuran ja Työväen taidetoimikunnan järjestämien, vuosina 1947, 1949, 1952 ja 1953 eri puolilla Suomea kiertäneiden näyttelyiden yhteinen nimikin oli ”Hyvää taidetta koteihin ja kokoussaleihin”. Päätoimittaja ja taidearvostelija Alf Krohn kirjoitti Taide-lehteen (4/1947) myös pienen artikkelin näyttelyistä.  WSOY:n tytäryhtiö Taidetta Koteihin Oy puolestaan saattoi tilata taiteilijoilta suuriakin painoksia grafiikkaa, jota se sitten myi postimyynnin kautta koteihin.  Grafiikka alkoi nousta esille myös muualla; vuonna 1951 Sotainvalidien veljesliiton Kukkasrahasto järjesti grafiikan kilpailun, jonka tarkoituksena oli hankkia alkuperäistaidetta adressien somisteeksi. Kilpailussa menestyivät muiden muassa Jaakko Somersalo, Tuomas von Boehm ja Erkki Hervo. Kilpailun tuloksena saadut grafiikan työt kiinnitettiin adresseihin siten, että ne oli halutessa mahdollista irrottaa ja kehystää.  


Grafiikallakin elää

Vuonna 1965 graafikko Pentti Kaskipuro kertoi Kaunis koti -lehden haastattelussa joidenkin grafiikan ystävien silloin tällöin sattuvan hänen kotiovensa taakse taiteenostoaikeissa. ”Minusta on mukavaa, jos ostaja myös tutkii työtä, tarkastelee sitä, ettei tule ostamaan sitä vedosta vain jotain tyhjää kohtaa varten”, Kaskipuro pohtii taiteen suhdetta sisustukseen. Artikkelissa piirretään kuvaa vaatimattomasta, mietteliäästä ja leppoisasta taiteilijasta, joka jättää mustia sormenjälkiä äänilevyihin (kun vedos on onnistunut, on mukava kuunnella vaikkapa Vivaldia), jonka kirjahyllyt notkuvat Veijo Meren ja Charles Dickensin kirjoista ja joka pitää kodin rauhasta ja silittelee tyytyväisenä kissaansa. Hän oli juuri edellisenä vuonna saanut ensimmäisenä graafikkona valtion taidepalkinnon ja saavuttanut myös kansainvälistä menestystä Venetsian biennalessa.

Kuitenkin tulee väistämättä mieleen, että artikkelin kirjoittajan piti puolustella graafikon esille nostamista lehdessä. Taiteilijasta piirrettiin vaatimaton ja työteliäs kuva (hän oli tehnyt aikanaan myös metsätöitä, puutarhahommia, työskennellyt hattutehtaalla – tehnyt ”oikeita” töitä), tekstissä painotettiin että myös hänen grafiikkansa oli suuritöistä. Luonnosteluvaihe kesti toisinaan hyvinkin kauan, mitä taiteilijatoveritkin suuresti arvostivat. ”Töistä näkee, että niiden eteen on uurastettu”, artikkelin kirjoittaja vielä painotti. Sen lisäksi hän vielä muistutti Kaskipuron olevan taiteilijana ”mitä modernein”, vaikka tämän taide ei ollutkaan abstraktia.  

Grafiikalla elää, ”kun ei ole liian vaativainen”, taiteilija itse puolestaan kertoi, ”Värihommat menisivät paremmin kaupaksi, mutta olen itsepäinen”.  Mielenkiintoista kuitenkin on, että sisustuslehti otti graafikon käsittelyyn. Kaunis koti -lehden julkilausuttu tarkoitus oli levittää valistusta makukysymyksistä ja opettaa suomalaisille käytännöllisen ja kauniin asumisen perusteita.  Ehkä edellisten vuosien näyttelymenestys ja taidepalkinto olivat pohjustaneet tietä.

Työsarkaa graafikoilla kuitenkin riitti, sillä vielä 60-luvullakaan grafiikkaa ei Suomessa pidetty hienostuneena keräilytaiteena, vaikka monissa muissa maissa se oli hyväksytyn aseman jo saavuttanut. Kokoelmien keräileminenkin oli ”verraten laimeaa.”   Taiteellisista ansioista se ei johtunut, ei ollut mitään syytä väheksyä suomalaista grafiikkaa, Jaakko Puokka huomautti. ”Uskon, että se taiteelliselta laadultaan ansaitsee kaiken luottamuksen ja arvonannon. Kun rintama lisäksi on leveä ja teknillinen taitaminen, joka on välttämätön graafisen sanonnan välikappaleena, on hyvällä tasolla, voidaan tilannetta pitää esteettisessä mielessä hyvin lohdullisena.”  



”Mahdollisimman monelle tie kauneuden maailmaan”

Seuraavien vuosikymmenten kuluessa grafiikka varmisteli pikkuhiljaa jalansijoja, joita oli 50-luvulta alkaen saavuttanut. Lehdissä toisteltiin edelleen määritelmää kaikille sopivasta taiteesta; esimerkiksi Helsingin Sanomissa (23.11.1974) Katri Ahtio lainasi tällä kertaa taidekriitikko ja professori Onni Okkosen määritelmää: ”Se on demokraattista kansantaidetta. joka avaa mahdollisimman monelle tien kauneuden maailmaan.”  Graafikko Erkki Tanttukin totesi 70-vuotishaastattelussaan lokakuussa 1977 grafiikan arvostuksen nousseen hänen uransa aikana hyvin paljon. ”Graafikkojen asema on minun ikäni aikana muuttunut edulliseen suuntaan hyvin paljon. Grafiikan arvostus on noussut tasaveroiseksi maalauksen ja veiston rinnalle esimerkiksi stipendien ja palkintojen suhteen, joita ei viisikymmentä vuotta sitten ollut. Siihen aikaan grafiikka oli vain ’etsausta’. ’Sillä oli taas niitä etsauksia’, sanoivat näyttelyssä kävijät.”  

Samoihin aikoihin alkoi myös Kotiliesi-lehdessä sarja, jossa joka kuukausi esiteltiin yksi puupiirtäjä. Tämän signeerattuja grafiikanlehtiä oli lukijoille tarjolla 100 kappaletta. Sarja saavutti suuren suosion. ”Alkuperäistä grafiikkaa edulliseen hintaan”, tiivisti lehti ajatuksen, jota jo Gallén-Kallela oli vaalinut. Grafiikkaa alkoi esiintyä sisustuslehdissä ja naistenlehdissä, kirjakerhojen lehdissä. Ajan myötä grafiikanlehtien koot kasvoivat; suuremmilla töillä haettiin näyttävyyttä ja myös arvostusta. Vedosmäärät pidettiin hyvin rajallisina – kaikin tavoin grafiikkaan haluttiin mahdollisimman uniikki leima. Myöhemmin taidelainaamot nostivat grafiikan suosiota ja lopullisesti grafiikan aseman sisustustaiteena on varmistanut nettimyynti: varsinkin mustavalkoinen grafiikka toistuu nettigallerioissa alkuperäisen kaltaisena, eikä samanlaisia ongelmia ole kuin maalauksia myytäessä. Grafiikanlehtien kokokin on nettimyyntiin omiaan ja grafiikan keräileminen on pikkuhiljaa päässyt asemaan jota sille jo aiemmin povattiin.

Toisenlaisen näkökulman keräilemiseen esittää vielä Helvi Hämäläinen Taide-lehdessä (5-6/1948). ”Taideteoksen tulisi saada elää museossa aina uusien ihmisten omistettavana. Taideteokset, nuo himoitut omistamisen esineet, voivat muuttua ikään kuin haudoiksi, joihin on kätketty taiteilijan lahja ihmisille, jos ne kätketään jonkun yksityisomistajan kokoelmiin. --- Ei saisi olla yksityiskokoelmia kauemmin kuin yhden omistajan elämän ajan, keräilijän; yhtä vähän kuin on luonnollista että on hautausmaita, joilla kohoaa kivi kiven vieressä sen sijaan että kohoaisi puita, ruohoa ja kukkia, tai luistinratoja ja kelkkamäki.

” Monet keräilijät olivat tietysti lahjoittaneet keräämänsä taide-esineet julkisiin kokoelmiin, ja silloin he olivat Hämäläisen mielestä kansan palvelijoita. ”Ja minä ristiriitainen ihminen, vaikka oikeudenmukaiseksi tunnustan vain yhteisomistuksen taiteessa, ajattelen kuitenkin: Mitä olisikaan omistaa yksi todella suuri taideluomus! Koti, johon sellainen saapuu, on kuin saanut ikuisen juhlan.”  



Inka Tuomaala



LÄHTEET

Ahtela, H.
Suomalaisia aitoradeerauksia. Muuan erikoinen tekniikka.
Taide-lehti 5-6/1947.

Anttonen, Erkki
Taidegrafiikka 1950-luvulla. Teoksessa 1950-luku. Vapautumisen aika. (2001.)

Anttonen, Erkki
Kansallista vai modernia? Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää. (2006)

Hämäläinen, Helvi
Taideteosten omistamisesta
Taide-lehti 5-6/1948.

Krohn, Alf
Hyvää taidetta koteihin ja kokoussaleihin
Taide-lehti 4/1947.

Lehtinen, Tuula
Taidegrafiikkaa ei ole. Ilmestynyt Taide-lehdessä 5/04.

Peltola, Leena
Suomalaista taidegrafiikkaa 1910-luvulta 1960-luvulle. Teoksessa Suomen taidetta 1900-1960. (1983).

Puokka, Jaakko
Suomen taidegrafiikan viime vuosien vaiheita. Teoksessa Suomen taidegraafikoiden 30-vuotisjuhlanäyttely. Taidehalli 22.2.-11.3.1962. (1962)

Puokka, Jaakko
Kolmekymmentä vuotta Suomen taidegrafiikkaa. Teoksessa Suomen taide 62. WSOY 1962. (1962b)

Kirjava. Valtion taidemuseon kirjaston kokoelmatietokanta.
http://kirjava.fng.fi/

Nimimerkki S. A-la.
Viiva ja väri
Taide 5-6/1951

Sarantola-Weiss, Minna
Sohvaryhmän läpimurto. Kulutuskulttuurin tulo suomalaisiin olohuoneisiin 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa.
SKS Helsinki 2003.

Tanttu. Juha
Koevedos Pentti Kaskipurosta
Kaunis koti 6/1965.

Wäinö Aaltosen museo
www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=135819&nodeid=10926

Virta, Kaija
Erkki Tanttu 70 vuotta tänään. Grafiikan arvostus on noussut hyvin paljon.

Alkuperäistä grafiikkaa adressien liitteenä
Taide 3/1951


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi