Taidemaalari, kuvataiteilija, taidegraafikko
Teos
Taitelijapari
Väinö ja Lyyli Hervon poika Erkki sai ensimmäisen taidegrafiikan
oppinsa kotona jo kouluaikoinaan. Varsinaiset taideopintonsa hän
suoritti Vapaassa Taidekoulussa ja Suomen Taideakatemian koulussa
1940-luvun lopulla. Läpimurtonsa taiteilijana hän teki 1960-luvulla
suurikokoisilla, värikkäillä puupiirroksillaan. Hän hoiti lukuisia
luottamustoimia ja opetti vuodesta 1972 saakka puupiirrosten tekemistä
Taideteollisessa korkeakoulussa. Hän sai myös useita palkintoja ja
kunnianosoituksia, Pro Finlandialla hänet palkittiin vuonna
1974.
Erkki Johannes Hervo syntyi
Helsingissä kesäkuussa 1924. Hänen molemmat vanhempansa, Lyyli (o.s.
Lehtoranta) ja Väinö Hervo olivat taidemaalareita ja taidegraafikkoja.
Erkki oppikin puupiirrostekniikan alkeet omalta isältään jo kouluaikana
ennen kuin aloitti varsinaisen taideopiskelun. Kodin kirjahyllystä
löytynyt vanhoja kiinalaisia puupiirroksia esittelevä taidekirja oli
tehnyt lähtemättömän vaikutuksen nuoreen taiteilijanalkuun.
Jo
sodan aikana Erkki Hervo opiskeli katkonaisesti Vapaassa Taidekoulussa.
Tiiviimmin hän pääsi opiskelemaan sodan jälkeen 1945–46. Sen jälkeen
hän opiskeli kolmen vuoden ajan Suomen Taideakatemian koulussa, josta
hän valmistui taidemaalariksi. Hän piti ensimmäisen näyttelynsä
Helsingissä heti valmistumisensa jälkeen 1949 ja osallistui siitä
pitäen ahkerasti ryhmänäyttelyin sekä kotimaassa että ulkomailla.
Yhtenä syynä tähän
aktiivisuuteen oli se, että hän oli mukana taiteilijajoukossa, joka
tapasi kokoontua Kumlinin kehysverstaalle pohtimaan taiteen ongelmia.
Joukko päätti myös yhteisestä näyttelystä, joka tulisi esille eri
puolilla Suomea ja myös muissa Pohjoismaissa. Ryhmä X/10:n jäsenillä ei
ollut juurikaan aatteellisia tai ilmaisukieleen perustuvia siteitä,
vaan ryhmän syntymiseen vaikuttivat lähinnä taloudelliset seikat.
Suomen
Taideakatemiassa Erkki Hervo oli saanut metalligrafiikan opetusta Reino
Harstilta. Hänen ensimmäinen puupiirroksensa kaivertui sikarilaatikon
kanteen ja sitä seurasi sarja mustavalkoisia puupiirroksia. Niiden
joukossa olivat herkkä ja itämaisvaikutteinen Kevät sekä vauhdikkaan
liikevaikutelman innoittama Vappukulkue. Ensimmäinen monivärinen
puupiirros syntyi 1949. Sitä seuranneet kokeilut olivat väreiltään
himmeitä ja aiheiltaan perinteisiä.
Jo
ennen 50-luvun puoliväliä Hervo alkoi kuitenkin herättää huomiota
uudenlaisilla figuratiivisilla väripuupiirroksilla, joiden sommittelu
oli taitavaa ja hallittua, muodot tyyliteltyjä ja värisoinnut himmeitä.
Viisikymmenluvun puolivälissä hän teki ensimmäisen ulkomaanmatkansa
Venetsian biennaaliin. Siellä erityisesti Piet Mondrian, Jackson
Pollock, Giorgio de Chirico ja Carlo Carrà tekivät häneen suuren
vaikutuksen.
Hervo avioitui vuonna
1949 kuubalaissyntyisen Felicia Vainion kanssa. Vaimon äiti oli
suomalainen, isä kuubalainen. Perhe oli asunut siirtolaisina Kuubassa
isän kuolemaan saakka, silloin äiti oli muuttanut kaksine tyttärineen
takaisin Suomeen. Felicia oli tuolloin kymmenvuotias. Erkki ja Felicia
asuivat avioliittonsa alkuvuodet anoppilassa, yhden huoneen asunnossa.
Myöhemmin, kun Erkki oli jo alkanut saada mainetta ja nimeä
taiteilijana, pariskunta muutti avarampaan asuntoon ja matkusteli
mielellään yhdessä. Yhteinen suosikkikohde oli Rooma,
taiteilijoiden kaupunki.
1960-luvulla
Erkki Hervon taide kehittyi puhtaasti abstraktiin suuntaan. Hän tutki
taiteessaan yksinkertaisten perusmuotojen ja loisteliaiden tai herkkien
värien avulla erilaisten sommitelmien muodostamaa tila- ja
syvyysvaikutelmaa.
Puupiirrosten koko alkoi vähitellen kasvaa, mutta värit pysyivät
edelleen himmeinä. Informalismin vaikutus näkyi muotojen
pirstaleisuudessa. Vuonna 1964 Hervon taiteessa tapahtui muutos, jota
on kuvattu ”kaarevan ja kulmikkaan muodon dialogiksi”. Abstraktit
muodot alkoivat pelkistyä, sommittelu muuttui symmetrisemmäksi ja värit
heleämmiksi. Erkki Hervon 60-luvun lopun suurikokoiset
väripuupiirrokset ovatkin komeita ja loisteliaita.
Hän myös kehitti alaa teknisesti eteenpäin luodessaan
ns.
bokashi-tekniikan (joka merkitsee tietynlaista, geometrisia muotoja
pehmentävää värien häivyttämistä), ja ottaessaan ensimmäisenä
suomalaisena graafikkona käyttöön japanilaisesta puupiirrostaiteesta
omaksutun vesiliukoisten painovärien tekniikan.
Peltola 1983,
138. Bokashi viittaa perinteikkäisiin japanilaisiin tatuointeihin,
jotka tehtiin bamburuokoihin kiinnitetyillä, musteeseen kastetuilla
neuloilla. Tatuoinneissa oli kolme elementtiä, rajaus (sujibo), sävytys
(bokashi) ja punainen väri (shu). Aikoinaan näitä tebori-tatuointeja
käyttivät esimerkiksi taiteilijoille työskentelevät puun kaivertajat.
(Päivi Hintsanen, www.coloria.net).
”Eräänlaisena
haasteena minulle on puupiirroksen ajattomuus: ikivanha käsityötaito
yhdistyy nykyaikaiseen ilmaisuun. - - - Minua kiinnostaa sen
keinovarojen rikkaus ja työn vaatima pitkäjännitteisyys. Elävän
materiaalin, puulaatan luonne ja sen antama vastus, mahdollisuus sekä
vesi- että öljyvärin käyttöön sekä vivahdusrikkaus, voimakkaista
vastakohdista hienoihin nyansseihin, rikastuttavat työskentelyäni.
Mutta keinojen runsaudesta huolimatta tavoitteenani on aina
yksinkertaisuus ja selkeys”, taiteilija mietti Kotilieden
haastattelussa 1979.
Suomen
taidegraafikoiden kokoelmassa hänen teoksiaan on peräti 83, joukossa
sekä varhaisia töitä, 60-luvun lopun kehuttuja suurikokoisia
väripuupiirroksia että 70-luvun tuotantoa. Viimeisin kokoelmassa oleva
Hervon työ on puupiirros 8-82 vuodelta 1982.
Vuodesta 1972
alkaen Erkki Hervo opetti puupiirrosten tekemistä Taideteollisessa
Korkeakoulussa. Monien opetustehtävien ohella Hervo hoiti
kymmeniä luottamustoimia alkaen valtion kuvataidelautakunnan
jäsenyydestä 1966–1968. Suomen taidegraafikoiden liiton
puheenjohtajaksi hänet valittiin 1979 ja 1981. Hänet on palkittu
kuvataiteen valtionpalkinnolla 1984, ja Pro Finlandia hänellä on
vuodelta 1974. Valtion taiteilijaeläkettä hän nautti vuodesta
1986 saakka.
Lähteet:
Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=357
Mattsson, Maija-Liisa
Erkki Hervo on taiteilijoittemme eturivistöä.
Me Naiset 50/1983.
Peltola, Leena
Suomalaista taidegrafiikkaa 1910-luvulta 1960-luvulle.
Teoksessa Suomen taidetta 1900-1960. Helsingin kaupungin
taidemuseo 1983.
Peltola, Leena
Grafiikan nousukausi 1945–1970.
Teoksessa Suomen taide 6. Otava 1990.
Rekola, Anna-Liisa
Näin syntyy puupiirros.
Kotiliesi 17/1979.