Taiteilijat











Eino Ahonen (1941– )
Taidegraafikko, kuvataiteilija
Teos

Eino Ahonen nousi yleisön tietoisuuteen 1960–70 -luvulla surrealistiseksi ja kantaaottavaksi määritellyllä grafiikallaan. Rohkean uskaliaasti hän palasi opintojensa päättymisen jälkeen kotiseudulleen Kiuruvedelle, huolimatta epävarmasta toimeentulosta, vaatimattomista työskentelymahdollisuuksista sekä maaseudun pienestä taideyleisöstä. Alusta asti häntä pidettiin lupaavana, omintakeisena ja työteliäänä taiteilijana.

Monipuolisessa tuotannossaan – grafiikassa, kollaaseissa, piirroksissa ja öljyväritöissä – hän on taitavasti hyödyntänyt median loputonta kuvavirtaa sivustaseuraajan näkökulmasta. Hänen teoksensa ovat yhteiskunnallisesti kantaaottavia. Ne sisältävät kriittisiä viittauksia historian tapahtumiin, politiikkaan ja uskontoon. Niissä ihmisen toiminta esittäytyy absurdeina, mutta myös lämpimän humanistisina kuvina.

Eino Matti Ensio Ahonen syntyi Kiuruvedellä toukokuussa 1941 maanviljelijäperheeseen.Sisarusparveen kuului neljä poikaa ja yksi tyttö. Ahosen isovanhemmat olivat ankaria herännäisiä ja tämä näkyi kodin uskonnollisessa ilmapiirissä. Lapsena Eino viihtyi hyvin yksikseen piirrellen sanomalehtiin, joskus myös seiniin. Hän ei ollut erityisen tottelevainen lapsi, vaan saattoi, kielloista huolimatta, kiivetä puuhun vailla rihman kiertämää ja tulla alas vasta omia aikojaan. Tapahtuipa niinkin, että lapsi kapusi – vaatteet päällään sekä ilman vaatteita – kylän kirkontorniin. Uskonnolliset perhetaustat huomioon ottaen tällainen toiminta saattoi herättää kummastusta. Ahosen lapsuuden kokemuksiin peilataan usein hänen myöhempää kiinnostustaan käsitellä uskontoa, aatteita ja valtaa taiteensa kautta.

Taideopintonsa Eino Ahonen aloitti Turun Taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1958–1960.  Hänen taidettaan oli ensimmäistä kertaa näytteillä jo opintojen alkutaipaleella Turussa vuonna 1959. Opintojen päätyttyä Ahonen siirtyi Helsinkiin täydentääkseen osaamistaan Aukusti Tuhkan ateljeessa vuosina 1960–1962.

Helsingin opiskeluvuosien jälkeen Ahonen solmi avioliiton Pirkko Paavilaisen kanssa ja muutti takaisin kotiseudulleen Kiuruvedelle, Heinäkylän Perhonsiipeen. Perheeseen syntyi kaksi lasta, Usko (1970) ja Irja (1972). Siellä hän on työskennellyt 1970-luvun taitteesta lähtien. Luonnonrauha on tarjonnut paitsi kodin perheelle, myös tilaa taiteilijan työskentelylle.

Turun koulukunnan kautta Eino Ahonen sai kosketuksen surrealismiin, joka puhutteli häntä taiteilijana. Surrealismi ammentaa kuvamaailmansa alitajunnasta ja useasti taiteilija löysikin aiheensa lapsuuden mielikuvistaan.

Surrealistinen ote näkyy Ahosen töissä unenomaisena, metafyysisenä ajattomuutena. Lisäksi taiteilijaa on luonnehdittu absurdistiksi, joka kantaaottavasti ironisoi ihmiskunnan toimintaa. Hänen teoksensa käsittelevät usein valtaa ja sen väärinkäyttöä sodissa, politiikassa, uskonnossa sekä seksissä. Taiteilijan tuotantoa leimaa henkisen ilmapiirin ahdistuneisuus. Hän esittää usein groteskit hahmonsa autiossa ja ajattomassa tilassa, joka näyttäytyy kulissinomaisena. Teosten yhteiskuntakritiikki on silmiinpistävää, mutta samalla todellisuuspakoista. Aiheistaan huolimatta teosten tunnelma pysyy lämpimän humanistisena: syyllisiä ei nimetä, vaan Ahonen pyrkii pikemminkin asettumaan myötäkärsijäksi pienen ihmisen saappaisiin.

Grafiikan menetelmistä Eino Ahonen suosi viivasyövytystä, jonka pehmeän ja tarkan piirron hän muokkasi omakseen. Hän teki itsensä tunnetuksi muutamassa vuodessa 1960- ja 1970-luvun vaihteessa ja hänestä tuli lyhyessä ajassa yksi grafiikkamme kärkinimistä.

Aktiivisimman toimintansa aikoihin Ahonen sai tunnustuksena useita palkintoja, muiden muassa Valtion taidekilpailujen palkintoja (1963, 1965, 1967), Suomen Taideyhdistyksen palkinnon (1970) sekä Kuopion läänin taidepalkinnon (1971). Ahonen järjesti säännöllisesti yksityisnäyttelyitä ja tämän lisäksi hän osallistui moniin kansainvälisiin grafiikan näyttelyihin. Aktiivisen grafiikan tekemisen ohella Ahonen kirjoitti tekstejä, joita myös julkaistiin useissa lehdissä. 

Vuonna 1982 Ahonen sai 15-vuotisen työskentelyapurahan. Hän alkoi pikkuhiljaa luopua taidegrafiikan tekemisestä keskittyäkseen kollaaseihin ja piirustuksiin. Kollaaseissaan Ahonen käytti aikakauslehtien kuvamaailmaa, jonka avulla hän pyrki tuomaan esille mainoskuvien ideologiaa. Ahosen kuvataiteellinen kokonaistuotanto käsittää satoja grafiikan vedoksia, piirustuksia, maalauksia ja kollaaseja yli neljänkymmenen vuoden ajalta.







Lähteet:

Ahonen, Eino & Jaatinen, Aija & Kauppinen, Taina & Rönkkö, Jaakko & Vähäkangas, Pekka
Eino Ahonen. Yksinäinen ratsastaja
Kuopion taidemuseo 12.4.-2.6.2002

Anttonen, Erkki,
Kansallista vai modernia. Taidegrafiikka osana 1930-luvun taidejärjestelmää.
Kuvataiteen keskusarkisto. Valtion taidemuseo, Helsinki 2006.

Eino Ahonen. Etelä-Karjalan taidemuseo 3.4.-30-5-2004.
www.lappeenranta.fi/?DeptID=12669

Kuvataiteilijamatrikkeli
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/henkilotiedot.asp?id=32

Lindsten, Leo
Realismin kasvot
Porvoo 1976

Mäki, Riitta
Eino Ahonen
www.eemil.fi



   


Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi