Taiteilijat









Aune Mikkonen (1922–2002)
Taidegraafikko, kuvataiteilija
Teos 1
Teos 2



”Parhaimmillaan Mikkonen ei kuvaa jylhää hongikkoa, vaan arkisen kaunista pellonlaitaa.
Hänen kuvissaan asustaa liikkumaton, vaatimaton tunnelma.”

Surumielisen suomalaismaiseman hienovarainen tulkki Aune Mikkonen aloitti taideopintona Vapaassa taidekoulussa ja Suomen Taideakatemiassa 1940-luvun lopulla. Hän sai koulutuksen myös maalariksi, mutta ei koskaan tuntenut värejä omimmaksi alakseen. Taitavana piirtäjänä hän keskittyi metalligrafiikkaan. Hän sai useita palkintoja taidekilpailuissa ja Pro Finlandialla hänet palkittiin vuonna 1973.

Aune Annikki Mikkonen syntyi Oulussa huhtikuussa 1922. Hänen vanhempansa olivat Jenny (o.s. Pyykkö) ja vahtimestari Matti Mikkonen. Opiskeltuaan ensin Vapaassa taidekoulussa hän pääsi Suomen Taideakatemiaan ja opiskeli siellä vuosina 1948–1952.

Siellä hän sai sekä taidemaalarin että taidegraafikon koulutuksen, mutta keskittyi lähinnä metalligrafiikkaan. Maalaus sai jäädä syrjemmälle, sillä hän ei itse kokenut olevansa omimmillaan taidemaalarina. Piirtäjänä hän sen sijaan oli hyvin lahjakas. Vaatimattomuuttaan hän kuitenkin vähätteli omia taiteellisia kykyjään ja tuumi että maalariksi synnytään, mutta piirtämään oppii kuka hyvänsä.

Aune Mikkonen esiintyi ensimmäistä kertaa taidegraafikkona Nuorten näyttelyssä 1952. Hänet nähtiin heti yhtenä tulevaisuuden nimenä. Vuosikymmenen puolivälissä hän lähti Pariisiin ja opiskeli Atelier Calevaert-Brunissa ja osallistui seuraavana vuonna Taideakatemiassa Tuulikki Pietilän pitämälle grafiikan jatkokurssille. Kurssi tarjosi myös jo valmistuneille graafikoille mahdollisuuden kokeilla uusia menetelmiä. Yksi niistä oli sinkkilitografia, jonka Pietilä itse oli oppinut Ranskassa. Menetelmä sopi hyvin taitavalle piirtäjälle ja Aune Mikkonen teki vuoden aikana kaksitoista sinkkilitografiatyötä. Seuraavana vuonna vuorossa oli serigrafia, mikä merkitsi värikokeiluja, jotka olivat siihen saakka olleet Mikkoselle vieraita.

Kaupunkielämä oli Mikkosen ominta aihepiiriä koko 1950-luvun ajan. Hän osallistui useilla töillään Helsingin kaupungin kuvataidetoimikunnan järjestämiin grafiikan kilpailuihin ja voitti niissä lukuisia palkintoja. Hänet palkittiin myös valtion taidekilpailussa (1957 ja 1968) sekä myöhemmin hänelle myönnettiin Pro Finlandia -mitali 1973.

Vuonna 1961 Suomen Taidegraafikoitten 30-vuotisjuhlanäyttelyssä oli yhtenä taiteilijavieraana eräs ranskalaisen taidegrafiikan keskeisistä vaikuttajista, André Dunoyer de Segonzac (1884–1974). Hänen viivasyövytyksensä tekivät Mikkoseen suuren vaikutuksen. Töitten inspiroimana hänkin kiinnostui maiseman kuvauksesta. Kiinnostus maiseman piirtämiseen ohjasi taiteilijan tutkimaan luontoa ja sen yksityiskohtia, ja vähitellen Mikkonen eteni yhä tiukempaan rajaukseen ja yhä pienempien yksityiskohtien tutkimiseen. Häntä kiehtoivat myös maanpinnan muodot ja ihmisen jättämät jäljet; hänen on sanottu olleen koruton realisti siinä missä vaikkapa Helmi Kuusi oli intiimi lyyrikko.

50-luvun puolivälistä lähtien Aune Mikkosen töitä nähtiin säännöllisesti sekä kotimaisissa yhteisnäyttelyissä että suomalaisen taidegrafiikan näyttelyissä ulkomailla. Hänen töitään oli esillä mm. Prahassa, Pekingissä, Berliinissä ja Moskovassa. Ensimmäisen yksityisnäyttelynsä hän piti vasta aivan 60-luvun lopulla Helsingissä.

Mikkosen grafiikka perustui luonnossa tehtyihin piirustuksiin. Suuri osa luontokuvien maisemista ja aiheista löytyi Mikkelin läheltä Ristiinasta, jossa hän vietti kesät. Runsaan luonnosmateriaalin avulla hän muokkasi lopullisen kuvan laatalle. Mikkonen käytti laattamateriaalina yksinomaan kuparia, joka soveltui hyvin kaikkiin hänen suosimiinsa tekniikoihin: viivasyövytykseen, akvatintaan ja erityisesti kuivaneulaan.

Suomen Taidegraafikot ry:n kokoelmassa häneltä on 47 grafiikan lehteä. Niistä varhaisimpia ovat Talonpoika ja Pyykkärit vuodelta 1953. Valtaosa teoksista on Mikkosen myöhäisempää tuotantoa. Töistä uusin on kuivaneula Kaksi puuta (1990).





Lähteet:

Ateneum
http://www.fng.fi/fng/html4/fi/ateneum/exhibit/coming/mikkonen.htm

Peltola, Leena
Grafiikan nousukausi 1945–1970  (Kirjassa Suomen taide 6).

Suomen kuvataiteilijamatrikkeli
(http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija.asp?id=899)

Lavonen, Kuutti
Taidetta lyhyesti. Liikkuva lepo.
H.S. 14.2.1983.





Jyväskylän taidemuseon Holvi - Kauppakatu 23 - 40101 Jyväskylä - puh. (014) 266 4391 - taidemuseo[at]jkl.fi