Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Hallintosääntö (2017)


Tunniste: 2017



2 luku
Toimielinorganisaatio
7 § Valtuusto
Valtuustossa on 67 valtuutettua sekä kuntalain mukainen määrä varavaltuutettuja. Valtuustossa on puheenjohtaja sekä ensimmäinen ja toinen varapuheenjohtaja. Puheenjohtajisto valitaan valtuuston toimikaudeksi, ellei valtuusto toisin päätä.

Valtuuston toimintaa koskevat määräykset ovat hallintosäännön liitteenä olevassa valtuuston työjärjestyksessä.

8 § Valtuuston tehtävät ja toimivalta

Kuntalain 14§:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta sekä käyttää kunnan päätösvaltaa. Kuntalain mukaan valtuusto päättää

– kuntastrategiasta
– hallintosäännöstä
– talousarviosta ja taloussuunnitelmasta
– omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta
– liikelaitokselle asetettavista toiminnan ja talouden tavoitteista
– varallisuuden hoidon ja sijoitustoiminnan perusteista
– sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista
– palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista
– takaussitoumuksen tai muun vakuuden antamisesta toisen velasta
– jäsenten valitsemisesta toimielimiin, jollei jäljempänä toisin säädetä
– luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista
– tilintarkastajien valitsemisesta
– tilinpäätöksen hyväksymisestä ja vastuuvapaudesta
– muista valtuuston päätettäviksi säädetyistä ja määrätyistä asioista.

Valtuusto päättää myös

– palveluverkoista ja palveluverkkomääritelmän mukaisten toimipisteiden perustamisesta ja lakkauttamisesta
– merkittävän asemakaavan muutoksesta
– kaupungin strategisten tytäryhtiöiden osakkeiden tai liiketoiminnan myynnistä
– 10 miljoonan euron ja sitä suurempien kunnallisteknisten hankkeiden ja talonrakennushankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymisestä

Palveluverkolla tarkoitetaan asiakaspalvelua tuottavista, konkreettisista toimipisteistä (hallinnollisesti toimintayksiköistä) muodostuvaa kokonaisuutta. Perusturvan toimialalla palveluverkolla tarkoitetaan terveysasemaverkkoa, neuvolaverkkoa, hammashoitolaverkkoa sekä vanhusten päiväkeskusverkkoa. Sivistyksen toimialalla palveluverkkoja ovat kouluverkko, päiväkotiverkko sekä kirjastoverkko. Kaupunkirakenteen toimialalla tai konsernihallinnossa ei ole palveluverkkoja.

Valtuuston toimivallasta talous- ja henkilöstöasioissa määrätään tämän säännön 8 ja 9 luvuissa.

9 § Kaupunginhallitus

Valtuusto valitsee kaupunginhallitukseen 13 jäsentä, joiden keskuudesta valtuusto valitsee kaupunginhallituksen puheenjohtajan sekä ensimmäisen ja toisen varapuheenjohtajan. Jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Kaupunginhallituksen jäsenet ja varajäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista.

10 § Kaupunginhallituksen tehtävät ja toimivalta
Kaupunginhallitus vastaa kuntalain mukaisesti kaupungin hallinnosta ja taloudesta sekä valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Kaupunginhallitus valvoo kaupungin etua ja, jollei tässä säännössä toisin määrätä, edustaa kaupunkia ja käyttää sen puhevaltaa. Kaupunginhallitus voi siirtää puhevaltaansa edelleen.

Kaupunginhallitus seuraa ja valvoo lauta- ja johtokuntia, palvelujen järjestämistä ja palvelutuotantoa sekä asetettujen tavoitteiden toteutumista.

Kaupunginhallituksen alaisena voi toimia liikelaitoksia.

Kaupunginhallitus toimii konsernihallinnosta vastaavana toimielimenä ja vastaa konsernihallinnon sopimusten hallinnan ja sopimusvalvonnan järjestämisestä.

Sen lisäksi, mitä kuntalaissa, muissa säädöksissä ja muualla tässä säännössä on määrätty, kaupunginhallitus päättää

- taloudellisesti merkittävien tytäryhtiöiden osakkeiden tai liiketoiminnan myynnistä
- kuntayhtymien, tytär-, osakkuus- ja muiden yhteisöjen omistajaohjauksen toimivallan käyttämisestä valtuuston päättämän omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen mukaisesti
- yhteisöjen jäsenyydestä sekä kaupungin edustajan nimeämisestä sellaiseen yhteisöön, jossa kaupunki on jäsenenä, ellei nimeäminen kuulu lautakunnan, johtokunnan tai viranhaltijan tehtäviin.
- maksun suorittamisesta vapauttamisesta tai helpotuksen myöntämisestä silloin, kun se on lain mukaan sallittua ja kun tehtävää ei ole määrätty muulle toimielimelle tai viranhaltijalle
- rakennuskiellon määräämisestä ja pidentämisestä yleis- tai asemakaavan laatimisen tai muuttamisen ollessa vireillä sekä toimenpiderajoitusten määräämisestä ja pidentämisestä, kun yleiskaavan laatiminen tai muuttaminen on pantu vireille
- liikelaitoksen johtokunnan valinnasta
- selityksen antamisesta valtuuston päätöksistä tehtyihin valituksiin
- konsernihallinnon toimintasäännöstä
- konsernihallinnon avustusten periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avustuksia
- konsernihallinnon palveluiden tuottamistavasta

Kaupunginhallituksen toimivallasta talous- ja henkilöstöasioissa määrätään tämän säännön
8 ja 9 luvuissa.

11 § Konsernijaoston tehtävät ja toimivalta

Kaupunginhallituksen alaisuudessa toimii viisijäseninen konsernijaosto, jonka jäsenet kaupunginhallitus valitsee keskuudestaan. Konsernijaostossa ei ole varajäseniä. Puheenjohtajana toimii kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja esittelijänä kaupunginjohtaja. Kaupunginhallitus valitsee jaostolle varapuheenjohtajan.

Konsernijaoston tehtävänä on

1. vastata konsernirakenteen strategisesta kehittämisestä
2. ohjata ja valvoa omistajana konserniyhteisöjä siten, että nämä toimivat kaupunkikonsernin kokonaisedun, valtuuston hyväksymän omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen sekä valtuuston asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden mukaisesti
3. vastata omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan täytäntöönpanosta sekä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toimivuuden seurannasta, tytäryhteisöjen ja soveltuvin osin säätiöiden osalta
4. arvioida valtuuston yhtiöille ja säätiöille asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden toteutumista
5. valmistella tytäryhtiöiden ja säätiöiden toiminnan ja talouden tavoitteet
6. valmistella osaltaan esitykset omistajaohjauksen periaatteista ja konserniohjeesta sekä hyvästä hallinto- ja johtamistavasta
7. seurata ja arvioida tytäryhtiöiden hallitustyöskentelyn edellyttämää asiantuntemusta, toimialatuntemusta, kokemusta ja riippumattomuutta.

Konsernijaosto päättää

1. kaupungin ehdokkaiden nimeämisestä konserniyhteisöjen ja soveltuvin osin säätiöiden hallituksiin ellei kaupunginhallitus ole toisin päättänyt
2. kaupungin ehdokkaiden nimeämisestä konserniin kuulumattomien yhteisöjen toimielimiin ellei kaupunginhallitus ole toisin päättänyt
3. ohjeiden antamisesta kaupunkia eri yhteisöjen toimielimissä edustaville henkilöille
4. kaupungin edustajien nimeämisestä yhtiökokouksiin ja ohjeiden antamisesta yhtiökokouksia varten ellei kaupunginhallitus ole toisin päättänyt
5. muun kuin strategisesti tai taloudellisesti merkittävän tytär- tai muun yhtiön perustamisesta ja lakkauttamisesta
6. muun kuin strategisesti tai taloudellisesti merkittävän tytäryhtiön osakkeiden tai liiketoiminnan myynnistä
7. osakkuus- tai muun yhtiön osakkeiden myynnistä ellei kaupunginhallitus ole toisin päättänyt
8. yhtiöjärjestysten ja osakassopimusten hyväksymisestä sekä niiden muutoksista ellei kaupunginhallitus ole toisin päättänyt
9. kaupungin ennakkokäsityksen antamisesta konserniyhteisöille merkittävissä asioissa
10. konsernitililimiitin myöntämisestä
11. sisäisen pankin ohjeista

12 § Tarkastuslautakunta

Tarkastuslautakunnassa on valtuuston toimikaudekseen valitsemat 13 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Valtuusto valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja. Tarkastuslautakunnan varsinaiset jäsenet ja varajäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista.

Tarkastuslautakunta voi asettaa keskuudestaan enintään kolme jaostoa ja päättää niiden tehtävistä. Tarkastuslautakunnan jaostoihin valitaan vain tarkastuslautakunnan jäseniä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä toimivat henkilökohtaisina varajäseninä myös jaostossa. Tarkastuslautakunta valitsee jäseniksi valituista jaoston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan sekä päättää jaoston toimikaudesta.

13 § Lautakunnat ja niiden alaiset jaostot sekä johtokunnat

Lautakunnissa on valtuuston toimikaudekseen valitsemat 9–13 jäsentä, jotka ovat valtuutettuja tai varavaltuutettuja ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Varajäseneksi voidaan valita myös muu kuntavaaleissa ehdolla ollut henkilö. Valtuusto valitsee jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja.
Jaostoissa on 3-7 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä siten, että molemmista vähintään puolet on kyseisen lautakunnan jäseniä tai varajäseniä. Asianomainen lautakunta valitsee jaoston jäsenet sekä nimeää heistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.
Rakennus- ja ympäristöjaoston jäsenet valitaan valtuutetuista ja varavaltuutetuista. Rakennus- ja ympäristöjaoston varajäsenet voivat olla myös muita kuntavaaleissa ehdolla olleita. Jäseniksi ei voi valita kaupunkirakennelautakunnan jäseniä.
Yksilöasiainjaostoon perusturvalautakunta valitsee 5 jäsentä ja yhtä monta henkilökohtaista varajäsentä. Kun käsitellään sivistyksen toimialan asioita, kokoukseen kutsutaan lisäksi 3 sivistyslautakunnan nimeämää jäsentä tai heidän henkilökohtaiset varajäsenensä. Perusturvalautakunta nimeää lautakunnan jäsenistä jaoston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan.

Kaupunginhallitus valitsee johtokuntien jäsenet ja varajäsenet sekä nimeää jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lukuun ottamatta Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokuntaa, jonka jäsenet ja varajäsenet nimeää valtuusto Keski-Suomen liiton maakuntahallituksen esityksestä. Johtokunnissa on seitsemän jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet lukuun ottamatta Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokuntaa, jossa on 13 jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet sekä Työterveys Aalto –liikelaitoksen johtokuntaa, jossa on kahdeksan jäsentä ja heillä henkilökohtaiset varajäsenet. Johtokunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja.

Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunnan kokoonpano on sama kuin konsernijaostossa. Johtokunnan jäsenille valitaan henkilökohtaiset varajäsenet.

Jos lautakunnassa, johtokunnassa tai jaostossa on muiden kuntien edustajia, noudatetaan jäsenvalinnoissa kuntien välillä tehtyä sopimusta.

14 § Lautakunta-, johtokunta- ja jaostorakenne

Päätöksentekoeliminä valtuuston ja kaupunginhallituksen lisäksi toimivat seuraavat lauta- ja johtokunnat sekä niiden jaostot (jäsenmäärä suluissa):

Kaupunkirakennelautakunta (13)
Rakennus- ja ympäristöjaosto (7)
Joukkoliikennejaosto (7)
Tiejaosto (3)
Ympäristöterveysjaosto (14)
Jyväskylän seudun jätelautakunta (7)

Sivistyslautakunta (13)
Kulttuuri- ja liikuntalautakunta (9)

Perusturvalautakunta (13)
Terveydenhuollon jaosto (7)
Yksilöasiainjaosto (8)

Keski-Suomen pelastuslaitos -liikelaitoksen johtokunta (13)
Altek Aluetekniikka -liikelaitoksen johtokunta (7)
Talouskeskus-liikelaitoksen johtokunta (7)
Kylän Kattaus -liikelaitoksen johtokunta (7)
Työterveys Aalto -liikelaitoksen johtokunta (8)
Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunta (5)

Lakisääteisiä ovat lisäksi tarkastuslautakunta (13) ja keskusvaalilautakunta.

15 § Lautakuntien tehtävät ja toimivalta

Lautakunta vastaa tehtäväalueensa toiminnasta, taloudesta, sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Lautakunta asettaa tavoitteita ja seuraa toiminnan tuloksia ja vaikuttavuutta sekä ohjaa ja valvoo tehtäväalueensa suunnittelua ja toteutusta. Lisäksi lautakunta vastaa sopimusten hallinnan ja sopimusvalvonnan järjestämisestä. Lautakunnan tehtävänä on varata asukkaille ja käyttäjille mahdollisuus osallistua palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen.

Lautakunta käyttää tehtäväalueensa puhevaltaa tuomioistuimissa ja hallintoviranomaisissa sekä antaa tehtäväaluettaan koskevat muut lausunnot ja esitykset ulkopuolisille tahoille, ellei muuten ole säädetty tai määrätty eikä asian laajuus tai vaikuttavuus edellytä kaupunginhallituksen päätöstä.

Lautakunta valmistelee tehtäväalueellaan kaupunginhallituksen tai valtuuston käsiteltäväksi kuuluvat asiat sekä vastaa päätösten täytäntöönpanosta.

Lautakunta vastaa yhteistyöstä palvelujen käyttäjien, viranomaisten, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen kanssa sekä säännösten ja sopimusten mukaisesta seutukunnallisten ja maakunnallisten palvelujen tuottamisesta.

Lautakunta päättää
- tehtäväalueensa toimintasääntöjen hyväksymisestä
- tehtäväalueensa talousarvion käyttösuunnitelmasta ja investointiohjelmasta
- tehtäväalueensa avustusten periaatteista sekä viranhaltijoiden oikeudesta myöntää avus-tuksia
- tehtäväalueellaan muiden asiakaspalvelua tuottavien, konkreettisten toimipisteiden kuin palveluverkkomäärittelyn mukaisten toimipisteiden perustamisesta ja lakkauttamisesta
- tehtäväalueensa palveluiden tuottamistavasta
- tehtäväalueeseensa kuuluvien yhteisöjen jäsenyydestä sekä kaupungin edustajan nimeämisestä sellaiseen yhteisöön, jossa kaupunki on jäsenenä

16 § Lautakuntien sekä jaostojen erityistehtävät ja toimivalta

Tässä on kuvattu Jyväskylän kaupungin omien lautakuntien sekä niiden jaostojen erityistehtävät ja toimivalta. Kuntien yhteisten toimielinten tehtävät on lueteltu 20 §:ssä.

Kaupunkirakennelautakunta

Kaupunkirakennelautakunnan tehtävänä on huolehtia maaomaisuudesta ja sen kehittämisestä, yleis- ja asemakaavoituksen valmistelusta sekä muista kaupunkiympäristön suunnittelua ja ylläpitoa koskevista tehtävistä. Lautakunnan tehtäväpiiriin kuuluu liikenteen hallinta lukuun ottamatta Jyväskylän kaupunkiseudun joukkoliikennejaostolle kuuluvia tehtäviä. Kaupunkirakennelautakunnan tehtävänä on vastata lautakunnan alaisesta asiakaspalvelusta sekä kaupunkirakennepalveluiden johdon tukipalveluista.

Lautakunta:
- toimii lainsäädännön mukaisena viranomaisena edellä mainituissa asioissa
- hyväksyy muun kuin vaikutukseltaan merkittävän asemakaavan
- päättää asemakaava-alueen yleisen alueen nimen ja numerotietojen muuttamisesta, nimeää puistot ja muut vastaavat alueet sekä tekee asemakaava-alueen ulkopuolella esillä olevia alueita koskevat päätökset
- suorittaa maankäyttö- ja rakennuslain 60 §:ssä tarkoitetun asemakaavan ajanmukaisuuden arvioinnin
- päättää rakennusluvan erityisten edellytysten olemassa olosta suunnittelutarvealueella ja käyttää kunnalle kuuluvaa päätösvaltaa maankäyttö- ja rakennuslain mukaisissa poikkeamishakemuksissa
- päättää rakentamiskehotuksen antamisesta ja kehittämismaksun määräämisestä
- toimii viranomaisena asioissa, jotka koskevat erillisen tonttijaon laatimistarvetta ja hyväksymistä, kiinteistönmuodostusta sekä muuta mittaustointa
- päättää talousarvion rajoissa asemakaavan ja tonttijaon toteuttamista varten tarvittavien alueiden ja rakennusten ostamisesta, myymisestä ja lunastamisesta tai haltuunottokorvauksen maksamisesta
- päättää maankäyttösopimuksista
- päättää kunnallistekniikan hankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymisestä, kun hankkeen arvo on alle 5 miljoonaa euroa
- huolehtii kadun pitoon, rakentamiseen ja käyttöön liittyvistä tehtävistä sekä tekee niitä koskevat päätökset
- vastaa sähkömarkkinalaissa kunnalle asetetusta tehtävästä sekä käyttää asiassa kunnan puhevaltaa
- hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen
- tekee vesihuoltolain 17 a §:n mukaisen päätöksen huleveden viemäröinnin järjestämisestä
- hyväksyy hulevesisuunnitelman
- toimii maankäyttö- ja rakennuslain 13 a luvun (hulevesi) mukaisena monijäsenisenä toimielimenä
- toimii maankäyttö- ja rakennuslain 103 g §:n (hulevesi) mukaisena rajakohdan määräävänä viranomaisena
- vastaa tulvariskien hallinnasta annetussa laissa kunnalle asetetuista tehtävistä
- toimii öljyvahinkojen torjunnasta annetussa laissa tarkoitettuna, jälkivalvonnasta vastaavana torjuntaviranomaisena
- toimii viranomaisena asioissa, jotka koskevat ajoneuvojen siirtoa ja romuajoneuvojen hävittämistä siltä osin, kuin ne eivät kuulu pysäköinninvalvojan toimivaltaan
- järjestää kunnalliseen pysäköinninvalvontaan liittyvät tehtävät
- päättää yksityisille teille myönnettävistä kunnossapito- ja peruskorjausavustuksista.

Rakennus- ja ympäristöjaosto

toimii kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena, rakennusvalvontaviranomaisena, kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaisena valvontaviranomaisena sekä maa-aineslaissa tarkoitettuna lupa- ja valvontaviranomaisena

- jaosto käyttää tehtäväalueensa puhevaltaa tuomioistuimissa ja hallintoviranomaisissa sekä antaa tehtäväaluettaan koskevat muut lausunnot ja esitykset ulkopuolisille tahoille, ellei muuten ole säädetty tai määrätty eikä asian laajuus tai vaikuttavuus edellytä lautakunnan tai kaupunginhallituksen päätöstä.
- päättää tehtäväalueensa toimintasääntöjen hyväksymisestä
- käyttää maankäyttö- ja rakennuslain eri säännöksissä kunnalle asetettua toimivaltaa, siltä osin kuin se ei kuulu valtuustolle eikä kaupunkirakennelautakunnalle
- maankäyttö- ja rakennuslain103 f § mukainen hulevesien johtamisvelvoitteesta vapauttava viranomainen
- käyttää kunnalle luonnonsuojelulaissa asetettua toimivaltaa
- antaa kunnan lausunnon maantielain 52.3 §:ssä tarkoitetusta hakemuksesta
- tekee esitykset ja antaa kunnan lausunnot moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön kieltämisestä ja vesikulkuneuvolla liikkumisen rajoittamisesta tai kieltämisestä
- huolehtii viestintämarkkinalain 110 §:ssä kunnalle asetetuista tehtävistä
- käyttää päätösvaltaa asuntotoimeen liittyvissä laeissa kunnalliselle viranomaiselle asetetuissa tehtävissä
- käyttää maa-ainesasetuksessa kunnalle annettua toimivaltaa.

Tiejaosto
- Jaosto käyttää yksityistielaissa tielautakunnalle kuuluvaa päätösvaltaa.
- jaosto käyttää tehtäväalueensa puhevaltaa tuomioistuimissa ja hallintoviranomaisissa sekä antaa tehtäväaluettaan koskevat muut lausunnot ja esitykset ulkopuolisille tahoille, ellei muuten ole säädetty tai määrätty eikä asian laajuus tai vaikuttavuus edellytä lautakunnan tai kaupunginhallituksen päätöstä.

Kulttuuri- ja liikuntalautakunta

Lautakunta päättää kuntien kulttuuritoiminnasta, taiteen perusopetuksesta ja vapaasta sivistystyöstä annettujen lakien, kirjastolain, liikuntalain, museolain sekä teatteri- ja orkesterilain mukaan kunnalle kuuluvista tehtävistä sekä kansalaistoiminnan edistämisestä ja avustuksista.

Sivistyslautakunta

Lautakunta päättää varhaiskasvatuslain, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annettujen lakien, perusopetuslain ja nuorisolain sekä niihin liittyvän muun lainsäädännön nojalla järjestettävistä palveluista.

Perusturvalautakunnan ja sivistyslautakunnan yhteisen yksilöasiainjaoston tehtävät on määritelty erikseen tässä säännössä.

Perusturvalautakunta

Lautakunta päättää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä ja siihen liittyvistä toimenpiteistä sosiaalihuoltolain, kansanterveyslain, terveydenhuoltolain, erikoissairaanhoitolain sekä sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvien erityislakien perusteella.

Perusturvalautakunnan ja sivistyslautakunnan yksilöasiainjaosto

Jaosto toimii
- sosiaalihuoltolain 6 §:ssä tarkoitettuna toimielimenä, joka käyttää puhevaltaa sosiaalihuollon yksilöllistä toimeenpanoa koskevissa asioissa
- tartuntatautilain mukaisena toimielimenä
- monijäsenisenä toimielimenä perusopetuslaissa määriteltyjen toimielimen käsittelyä vaativien kurinpidollisten toimien osalta
- monijäsenisenä toimielimenä varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelujen yksilöllistä toimeenpanoa koskevissa asioissa sekä muissa yksilökohtaisissa asioissa ellei muuta säädetä
- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain tarkoittamana monijäsenisenä toimielimenä, jolle osoitetaan oikaisuvaatimus palvelusetelin myöntämispäätöksestä.

17 § Kaupungin liikelaitokset

Kaupunginhallituksen alaisena toimii kuusi liikelaitosta:

Altek Aluetekniikka -liikelaitos

Altek Aluetekniikka -liikelaitos tuottaa liikenne- ja viheralueiden rakentamis- ja ylläpitopalveluita. Lisäksi Altek Aluetekniikka -liikelaitos tuottaa maa- ja kiviainespalveluita, kone- ja kuljetuspalveluita sekä maastomittauspalveluita.

Kylän Kattaus –liikelaitos

Kylän Kattaus -liikelaitos tuottaa ruokapalveluja pääasiassa Jyväskylän kaupungille ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirille.

Talouskeskus-liikelaitos

Talouskeskus-liikelaitos tuottaa talous-, henkilöstö- ja materiaalihallinnon sekä niihin liittyvien tietojärjestelmien ja järjestelmäsovellusten palveluja kaupunkikonsernille, seudun kunnille ja kuntayhteisöille.

Tilapalvelu-liikelaitos

Tilapalvelu-liikelaitos vastaa kaupungin omistuksessa tai hallinnassa olevien rakennettujen kiinteistöjen ja toimitilojen hallinnosta, käyttäjien tarvitsemista toimitilapalveluista, ylläpidosta ja vuokrauksesta sekä niihin liittyvistä omistajalle kuuluvista talonrakennusinvestointi- ja rakennuttamistehtävistä. Toimitilojen hankinta ja vuokraus kaikille kaupungin yksiköille tapahtuu Tilapalvelu-liikelaitoksen kautta.

Työterveys Aalto –liikelaitos

Työterveys Aalto vastaa sopimukseen perustuen kansanterveyslain velvoitteen täyttämisestä työterveyspalvelujen järjestämisessä

1. Jyväskylän terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella
2. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin Seututerveyskeskus-liikelaitoksen alueella
3. niillä yhteistoiminta-alueilla, jotka siirtävät työterveyshuollon tuottamisen Työterveys Aallon hoidettavaksi

Työterveys Aalto tuottaa ja kehittää työterveyshuoltopalveluja ja niitä tukevia työhyvinvointipalveluja toimialueensa yrittäjille, yrityksille ja yhteisöille työterveyshuoltolain mukaisesti.

Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitos

Keski-Suomen pelastuslaitoksen tehtävänä on toiminta-alueellaan vastata pelastustoimesta ja tässä tarkoituksessa huolehtia kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen turvallisuudesta.

Alueen pelastustoimi vastaa pelastustoimen palvelutasosta, pelastuslaitoksen toiminnan ja nuohouspalvelujen asianmukaisesta järjestämisestä sekä muista laissa sille säädetyistä tehtävistä.

Pelastuslaitoksen tulee huolehtia alueellaan:

1. pelastustoimelle kuuluvasta ohjauksesta, valistuksesta ja neuvonnasta, jonka tavoitteena on tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäiseminen ja varautuminen onnettomuuksien torjuntaan sekä asianmukainen toiminta onnettomuus- ja vaaratilanteissa ja onnettomuuksien seurausten rajoittamisessa
2. pelastustoimen valvontatehtävistä
3. väestön varoittamisesta vaara- ja onnettomuustilanteessa sekä siihen tarvittavasta hälytysjärjestelmästä
4. pelastustoimintaan kuuluvista tehtävistä.

Lisäksi pelastuslaitos:

1. voi suorittaa ensihoitopalveluun kuuluvia tehtäviä, jos ensihoitopalvelun järjestämisestä yhteistoiminnassa alueen pelastustoimen ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymän kesken on sovittu terveydenhuoltolain (1326/2010) 39 §:n 2 momentin perusteella;
2. tukee pelastustoimen alueeseen kuuluvan kunnan valmiussuunnittelua, jos siitä on kunnan kanssa sovittu;
3. huolehtii öljyntorjunnasta ja muistakin muussa laissa alueen pelastustoimelle säädetyistä tehtävistä.

18 § Liikelaitoksen johtokunnan tehtävät ja toimivalta
Johtokunta vastaa liikelaitoksen toiminnan kehittämisestä ja valvoo liikelaitoksen etua sekä edustaa kuntaa ja käyttää sen puhevaltaa liikelaitoksen tehtäväalueella.

Johtokunnan tehtävistä säädetään kuntalaissa. Lisäksi johtokunta
- hyväksyy liikelaitoksen talousarvion ja -suunnitelman noudattaen kaupungin talousarviossa olevia liikelaitoksia koskevia periaatteita
- vahvistaa liikelaitoksen toimintakertomuksen sekä erillistilinpäätöksen liitettäväksi kaupungin tilinpäätökseen
- hyväksyy tehtäväalueensa toimintasäännön
- päättää liikelaitoksen asiakkaille tuotettavien tuotteiden ja palvelujen hinnoista kaupungin talousarviossa olevien ja valtuuston päättämien periaatteiden mukaisesti
- hyväksyy tarvittaessa liikelaitokselle liikenimen
- vastaa sopimusten hallinnan ja sopimusvalvonnan järjestämisestä.

19 § Liikelaitosten johtokuntien erityistehtävät
Tilapalvelun johtokunta

Kuntalaissa säädettyjen ja tässä säännössä määrättyjen tehtävien lisäksi Tilapalvelu-liikelaitoksen johtokunta päättää vuotuisesta talonrakennuksen investointiohjelmasta sekä alle 5 miljoonan euron talonrakennushankkeiden hankesuunnitelmien hyväksymisestä.

20 § Kuntien yhteiset toimielimet

Jyväskylän seudun jätelautakunta

Lautakunta toimii jätelain mukaisena kunnan jätehuoltoviranomaisena ja vastaa kuntien kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti kunnan jätehuollon järjestämisestä.

Keski-Suomen pelastuslaitos -liikelaitoksen johtokunta

Keski-Suomen pelastuslaitos –liikelaitoksen johtokunta tekee päätökset pelastustoimen kehittämistä ja palvelutasoa koskevissa asioissa Keski-Suomen pelastustoimen alueella. Johtokunta toimii Keski-Suomen alueen pelastustoimen asianomaisena monijäsenisenä toimielimenä.
Työterveys Aalto -liikelaitoksen johtokunta

Useat kunnat ovat siirtäneet lakisääteisen työterveyshuollon järjestämisvastuun alueellaan joko suoraan tai perusterveydenhuollon kuntayhtymien kautta Työterveys Aalto -liikelaitokselle. Johtokunta päättää kuntalain mukaisista ja hallintosäännössä sille määrätyistä asioista.

Joukkoliikennejaosto

Jaosto toimii Jyväskylän kaupunkiseudun toimivaltaisena joukkoliikenneviranomaisena joukkoliikennelain sekä kuntien välisen yhteistoimintasopimuksen mukaisesti.

Ympäristöterveysjaosto

Jaosto käyttää terveydenhuoltolaissa mainittujen ympäristöterveydenhuollon erityislakien mukaista kunnan toimivaltaa sekä hoitaa eläinsuojelulaissa ja eläintautilaissa mainitut kunnalle kuuluvat tehtävät. Jaosto toimii ulkoilulaissa tarkoitettuna kunnan leirintäalueviranomaisena ja lääkelaissa tarkoitettuna kunnan viran-omaisena, joka käsittelee nikotiinivalmisteiden myyntiin liittyvät asiat.

Terveydenhuollon jaosto

Jaosto vastaa kuntien kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti
- Jyväskylän kaupungin terveydenhuollon palvelujen yhteistoiminta-alueella terveydenhuoltolain mukaisten palvelujen ja toiminnan järjestämisestä lukuun ottamatta ympäristöterveydenhuoltoa ja kotisairaanhoidon hoitotyötä
- erikoissairaanhoitolain mukaisten erikoissairaanhoidon palvelujen järjestämisestä.

21 § Vaalitoimielimet

Keskusvaalilautakunnasta, vaalilautakunnista ja vaalitoimikunnista säädetään vaalilaissa.

22 § Vaikuttamistoimielimet

Kaupunginhallituksen valtuuston toimikaudeksi nimeämät vaikuttamistoimielimet ovat vanhusneuvosto, vammaisneuvosto ja veteraaniasian neuvottelukunta. Kaupunginhallitus nimeää nuorisovaltuuston vuosittain nuorisovaltuuston huippukokouksen esityksestä. Kaupunginhallitus voi asettaa myös muita vaikuttamistoimielimiä.

Kaupunginhallitus päättää vaikuttamistoimielinten kokoonpanosta, asettamisesta ja toimintaedellytyksistä.

23 § Toimikunnat

Kaupunginhallitus tai lautakunta voi nimetä enintään toimikaudekseen toimikuntia. Toimikuntaa asetettaessa toimielimen on määriteltävä toimikunnan tavoitteet ja tehtävät sekä vahvistettava toimikunnan säännöt.

<< edellinen sivu   jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje