Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Kunnallinen määräyskokoelma

Hallintosääntö (2016)


Tunniste: 2016


V LUKU KAUPUNGIN TOIMINNAN JA TALOUDEN VALVONTA
SEKÄ RISKIENHALLINTA

12 § Ulkoinen ja sisäinen valvonta sekä riskienhallinta

1 Kaupungin ja kaupunkikonsernin valvontajärjestelmä

Kaupungin ja kaupunkikonsernin toiminnan, hallinnon ja talouden valvonta järjestetään niin, että ulkoinen ja sisäinen valvonta yhdessä muodostavat kattavan valvontajärjestelmän.

2 Ulkoinen valvonta

Ulkoinen valvonta järjestetään toimivasta johdosta riippumattomaksi. Ulkoisesta valvonnasta vastaavat tarkastuslautakunta ja tilintarkastaja kuntalain ja tämän säännön mukaisesti.

3 Sisäinen valvonta ja riskienhallinta

Sisäinen valvonta ja riskienhallinta ovat osa kaupungin johtamisjärjestelmää. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan tarkoituksena on edistää strategisten, toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden saavuttamista, toiminnan lainmukaisuutta, hyvän hallintotavan toteutumista sekä niihin liittyvien riskien ennaltaehkäisyä ja hallintaa.

Valtuusto päättää kaupungin ja kaupunkikonsernin sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteista ja edellyttää kaupunginhallitukselta, että kaupungin ja kaupunkikonsernin toiminnot järjestetään siten, että kaikilla organisaation tasoilla ja kaikissa toiminnoissa on riittävä sisäinen valvonta ja riskienhallinta.

Kaupunginhallitus ja kaupunginjohtaja vastaavat sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kokonaisvaltaisesta järjestämisestä. Lautakuntien ja johtokuntien velvollisuutena on sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan suunnittelun ja toteutumisen valvonta sekä raportointi ohjeiden mukaisesti. Johtavien viranhaltijoiden ja esimiesten tehtävä on toimialueensa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan käytännön toimeenpano sekä raportointi ohjeiden mukaisesti. Henkilöstön velvollisuutena on toimia tavoitteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä raportoida esimiehelleen havaitsemistaan epäkohdista.

Kaupunginhallitus antaa tilinpäätöksessä tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä. Lautakunnat ja johtokunnat antavat toimintakertomuksissaan kaupunginhallitukselle tiedot sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan selontekoa varten.

Konserniyhteisöjen hallitukset ja toimitusjohtajat vastaavat niiden sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisen asianmukaisuudesta ja toimivuudesta. Konserniyhtiöt ovat velvollisia raportoimaan sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja toimivuudesta sekä merkittävien riskien hallinnasta.

Kaupunginjohtajan asettaman sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjausryhmän tehtävänä on (1) koordinoida ja kehittää kaupungin ja kaupunkikonsernin sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa, (2) valmistella sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa koskevat ohjeet kaupunginhallitukselle päätöksentekoa varten, (3) koota kaupunkikonsernin riskianalyysi talousarvion valmistelun yhteydessä sekä (4) valmistella tilinpäätökseen arvio merkittävimmistä riskeistä, selonteko sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja keskeisistä johtopäätöksistä sekä selonteko konsernivalvonnan järjestämisestä lautakuntien ja johtokuntien sekä konserniyhtiöiden kaupunginhallitukselle toimittaman aineiston perusteella.

4 Omaisuuden vakuuttaminen

Kaupunginhallitus päättää kaupungin omaisuuden ja vastuiden vakuuttamisesta.

13 § Tarkastuslautakunta

1 Yleiset tehtävät

Sen lisäksi, mitä kuntalain 121 ja 125 §:ssä säädetään, tarkastuslautakunnan on

- seurattava tilintarkastajan tarkastussuunnitelman toteutumista sekä muutoinkin seurattava tilintarkastajan tehtävien suorittamista ja tehtävä tarpeen mukaan esityksiä tilintarkastuksen kehittämiseksi

- huolehdittava siitä, että tilintarkastusta varten on tarpeelliset voimavarat, jotka mahdollistavat tilintarkastuksen suorittamisen hyvän tilintarkastustavan edellyttämässä laajuudessa

- tehtävä aloitteita ja esityksiä lautakunnan, tilintarkastajan sekä sisäisen ja ulkoisen tarkastuksen tehtävien yhteensovittamisesta mahdollisimman tarkoituksenmukaisella tavalla

- hyväksyttävä ulkoisen tarkastuksen tarkastussuunnitelma.

Lautakunta antaa valtuustolle arvionsa valtuuston edellisenä vuonna asettamien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta vähintään viikkoa ennen tilintarkastuskertomuksen valtuustokäsittelyä noudattaen kaupungin tilinpäätöksen käsittelyaikataulua. Lautakunta esittää arvionsa myös tilintarkastuskertomuksessa tehdyistä muistutuksista sekä asianomaisten niistä antamista selityksistä ja kunnanhallituksen lausunnosta. Lautakunta esittää valtuustolle ehdotuksen toimista, joihin lautakunnan valmistelu ja tilintarkastuskertomus antavat aihetta.

Lautakunta tekee ehdotuksen valtuustolle, voidaanko tilinpäätös hyväksyä ja voidaanko vastuuvapaus myöntää tilivelvollisille.

Tarkastuslautakunnan tehtävä päättyy, kun valtuusto on hyväksynyt toimikauden viimeisen tilikauden tilinpäätöksen.


2 Toimivalta henkilöstöasioissa

Tarkastuslautakunta valitsee kaupunginreviisorin

3 Jäsenet

Lautakunnassa on 11–13 jäsentä, ja jokaisella jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Valtuusto nimeää lautakunnan jäsenistä puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan, joiden tulee olla valtuutettuja. Lautakunnan jäsenistä vähintään puolet tulee valita valtuutetuista.

Lautakunta voi asettaa keskuudestaan enintään kolme jaostoa ja päättää niiden tehtävistä. Poiketen tämän säännön 9 §:stä tarkastuslautakunnan jaostoihin valitaan vain tarkastuslautakunnan jäseniä ja heidän henkilökohtainen varajäsenensä myös jaoston henkilökohtaiseksi varajäseneksi. Jaostot raportoivat toiminnastaan lautakunnalle.


4 Lautakunnan kokoukset

Lautakunnan kokouksessa asiat esittelee lautakunnan alainen kaupunginreviisori. Hänen ollessaan estynyt tai esteellinen toimii esittelijänä lautakunnan nimeämä kaupunginreviisorin sijainen tai lautakunnan puheenjohtaja. Lautakunta voi lisäksi perustellusta syystä päättää, että esittelijänä toimii tarkastuslautakunnan puheenjohtaja. Lautakunta valitsee itselleen sihteerin.

Lautakunnan kokouksissa tilintarkastajalla on läsnäolo- ja puheoikeus. Tilintarkastajalla ja lautakunnan määräämillä luottamushenkilöillä ja viranhaltijoilla on velvollisuus olla läsnä lautakunnan kokouksessa lautakunnan niin päättäessä. Kaupunginhallitus ei voi määrätä edustajaansa lautakunnan kokouksiin.

14 § Tilintarkastaja

Valtuusto valitsee tarkastuslautakunnan esityksestä hallinnon ja talouden tarkastamista varten julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajayhteisön (JHTT-yhteisön).

Tilintarkastaja voi ottaa lautakunnalta toimeksiantoja lautakunnassa käsiteltävien asioiden valmisteluun ja täytäntöönpanoon liittyvien tehtävien suorittamisesta, mikäli ne eivät ole ristiriidassa hyvän tilintarkastustavan kanssa.

Tilintarkastajan on laadittava toimikaudekseen tarkastussuunnitelma ja vuosittain kullekin tilikaudelle työohjelma. Tarkastussuunnitelma ja työohjelma on toimitettava lautakunnalle tiedoksi.

Tilintarkastaja ilmoittaa tarkastussuunnitelman ja työohjelman toteutumisesta ja tarkastushavainnoistaan tarkastuslautakunnalle sen määräämällä tavalla. Kuntalain 123 §:n 3 momentin tarkoittamat ilmoitukset lautakunnalle tehdään kirjallisina lautakunnan puheenjohtajalle. Kaupunginhallitukselle annettavat ilmoitukset tehdään kirjallisena kaupunginhallituksen puheenjohtajalle ja kaupunginjohtajalle.

Tilintarkastuskertomuksessa on esitettävä kuntalain 125 §:ssä mainitun lisäksi lausunto kuntalain 123 §:n 1 momentin mukaisista asioista. Kertomuksessa esitetään myös muut tilintarkastajan tarpeellisiksi katsomat asiat.

14 a § Ulkoinen ja sisäinen tarkastus

Tarkastuslautakunnan alaisuudessa toimii ulkoinen tarkastus, joka henkilöstöhallinnollisesti kuuluu konsernihallintoon. Ulkoisen tarkastuksen tehtävänä on valmistella tarkastuslautakunnan käsiteltäväksi tulevat asiat sekä avustaa tilintarkastajia.

Kaupunginhallituksen ja kaupunginjohtajan alaisuudessa toimii sisäinen tarkastus, joka kuuluu henkilöstöhallinnollisesti konsernihallintoon.

Sisäinen tarkastus arvioi kaupunginjohtajan hyväksymään tarkastussuunnitelmaan perustuen sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja konsernivalvonnan järjestämistä ja toimivuutta sekä esittää toimenpide-ehdotuksia valvonta- ja riskienhallintajärjestelmän jatkuvaksi kehittämiseksi. Sisäisen tarkastuksen tehtävät määritellään tarkemmin sisäisen tarkastuksen toimintaohjeessa, jonka kaupunginjohtaja hyväksyy.

14 b § Tiedon- ja avunsaantioikeus arviointi- ja tarkastustyössä

Kaupungin viranomaisten on annettava arviointi- ja tarkastustyössä tarvittavat tiedot ja asiakirjat tarkastuslautakunnalle, tilintarkastajalle sekä ulkoiselle että sisäiselle tarkastukselle.

Tarkastuksen kohteena oleva kaupungin viranomainen on velvollinen avustamaan tarkastuslautakuntaa, tilintarkastajia sekä ulkoista ja sisäistä tarkastusta.

<< edellinen sivu   jatkuu >>

Kunnallinen määräyskokoelma :: Z-Vanhat ::

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2016 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje