Painovirhe

Nuorten ja nuorten aikuisten verkkojulkaisu.

Anthem – perusräiskintää alusta loppuun (Ps4)

Biowaren viimeisin julkaisu Anthem on nyt muutaman viikon vanha ja paljon on ehtinyt tapahtua.  Niin sanotut AAA -julkaisijat ovat olleet viime vuosina kovassa syynissä julkaisujensa kanssa. Syynä voidaan pitää hyvinkin keskeneräiset pelien julkaisut sekä mikrotransaktiot jo valmiiksi kalliissa peleissä. Valitettavasti Anthemkaan ei näiltä ole säästynyt.

anthem_kuva3Anthem on lyhyesti sanottuna hyvin perinteinen ’’looter shooter’’ peli, jossa keskiössä on tavaroiden kerääminen ja tätä kautta hahmon parantaminen. Peliä on verrattu hyvinkin paljon Destinyyn sekä Warframeen. Täysin huti ei vertaus osu, mutta se ei kuitenkaan haittaa. Suurimpana ominaisuutena Anthem tuo vapaan lentämisen. Peli keskittyy myös hyvin paljon oman hahmon kykyjen käyttämiseen, joilla yritetään luoda comboja mahdollisimman suuren vahingon luomiseksi. Perinteiset aseet jäävät hieman taka-alalle combojen hakemisen takia.

Missä Anthemissa on onnistuttu? Ensimmäisenä pöydälle voi nostaa lentämisen. Pelissä hahmolla lentäminen tuntuu hyvältä ja on kerta toisensa jälkeen mielekästä. Lentäminen ottaa kuitenkin alussa hetken aikansa tottuakseen ohjaukseen. Samoin itse räiskintä on pelissä viihdyttävää. Kaverin kanssa tehtävien tekeminen on mielekästä ja niiden tekeminen antaa mielekästä tekemistä tunneiksi. Päätarinan lisäksi pelaajalle on annettu kolme eri ’’strongholdia’’ , jotka ovat hieman vaikeampia tehtäviä. Anthemissa vaikeustason säätäminen toimii kuitenkin niin, että ennen tehtävään lähtemistä sinun tulee asettaa mieleinen vaikeustaso. Ratkaisu on mielenkiintoinen, mutta ihan toimiva. Erityisenä huomiona on vielä nostettava pelaajan customointi. Oman puvun muokkaus on tällä hetkellä luultavasti parasta, mitä on tarjolla peleissä. Voit muokata hahmosi värejä lähes niin kuin haluat. Oman hahmon muokkaukseen saattaa yhtäkkiä huomata laittaneensa lähes puoli tuntia.

anthem_kuva2Näistä asioista huolimatta Anthemissa on paljon asioita, joista peliyhteisö on huolissaan. Anthemin tarinassa on kiehtova idea ja se sai aluksi hyvin kiinnostuneeksi, mutta valitettavasti tarinan kerronta tuntuu paikoittain hyvin vaikealta seurata ja täten välillä saa miettiä, että mitä taas oltiin tekemässä. Pelissä on hyvin tehtyjä kohtauksia pelaamisen välissä, mutta siihen tarinan kerronnan rikkaus tuntuu jäävän. Kesken tehtävän hahmojen puhetta on vaikea seurata räiskinnän lomassa, ja täten osa asioista menee täysin ohi. Samoin pelissä on paljon asioita, joita ei ole selitetty itse tarinassa, vaan ne tulee lukea keräämällä keräilyesineitä. Idea on hyvä ja sillä pystytään syventämään paljon asioita, mutta kasuaalilla pelaajalla ei yksinkertaisesti riitä aika ja halu tehdä sitä.

Parannettavana asiana pelissä olisi myös latausruudut sekä yleinen toimivuus konsoleilla. Verrattuna pelin aikaisempaan demoon, optimointi on nyt huomattavasti parempi, mutta silti paikoittain fps tippuu lähes sietämättömiin. Pitkien latausruutujen lisäksi pelin menut toimivat todella hitaasti ja ovat vaikeaselkoisia. Viimeisenä vielä itse pelin kerättävät tavarat. Anthemin niin sanottu ”loot” tuntuu todella turhalle ja palkitsemattomalle. Saadut aseet ovat samoja kierrätettyjä aseita kerrasta toiseen, joissa ei ole keskenään juurikaan mitään eroa. Aseet näyttävät myöskin kaikki lähes samalle. Peli tuntuu valitettavasti paikoittain selkeästi keskeneräiseltä ja se on harmi, koska peli olisi voinut olla yksi isommista julkaisuista 2019 vuonna.

Katsoen kokonaiskuvaa Anthemista, peli tarjoaa kasuaalille pelaajalle perusräiskintää muutamiksi tunneiksi kerrallaan kavereiden kanssa. Mitään mullistavaa Anthem ei valitettavasti tuo. Jää nähtäväksi kuinka peli paranee päivitysten sekä lisäosien myötä.

Avainsanat: , , , ,

Kommentoi