Painovirhe

Nuorten ja nuorten aikuisten verkkojulkaisu.

Destiny 2 – Forsaken: askel kohti pelisarjan pelastusta (Ps4)

On kulunut hieman yli vuosi siitä, kun Destiny -pelisarjan toinen osa näki päivänvalonsa, minkä seurauksena pelikehittäjä Bungie ajautui lähes eksistentiaaliseen kriisiin. Destiny 2 tuntui yleisön mielestä silkalta huijaukselta ja Bungien sössiessä monia asioita viimeisen vuoden aikana, on tultu vihdoin pisteeseen, josta toivottavasti alkaa kokonaan uusi luku. Destiny 2 tuntui huonolta monelta osin, niin tarinallisen kerronnan kuin sisällön puolesta. Viime keväänä Bungie kuitenkin tuntui ottavan vastuuta tekemisistään ja järjesti ”the Summit” -nimisen tapahtuman, johon kutsuttiin pelin suurimpia striimaajia ympäri maailmaa vaikuttamaan pelin kehittämiseen. Pitkän tien jälkeen ollaan päästy pisteeseen, jota Destiny-yhteisö on odottanut jo pitkään. Destiny 2:n uusi laajennus  Forsaken pyrkii korjaamaan kaiken sen, mitä on lähes tuhonnut, joten paineet ovat varmasti olleet suuret kehitystiimillä niin kuin koko yhtiöllä.

5oo7wltAloitetaan pelin tarinasta. Forsaken kertoo pelisarjan toistaiseksi synkimmän tarinan ja pyrkii korjaamaan paljon kritiikkiä saaneen tyhjyyden tarinankerronnassa. Laajennuksen tarina potkaisee käyntiin, kun sinun tulee pelaajana lähteä tutkimaan tapahtumia Reef -nimisellä asteroidivyöhykkeellä. Matkaan sattuu kuitenkin heti alkumetreillä mutkia, kun yksi pelin päähahmoista kohtaa loppunsa. Tarinan teemaksi tulee tätä myöten kosto, jonka ympärillä kamppaillaan tarinan läpi.

Verrattuna aikaisempaan tarinankerrontaan Destiny -pelisarjassa, tuntuu Forsaken tarjoavan vihdoin jotain parempaa. Tarinassa tuntuu olevan edes jonkinlaista syvyyttä ja ääninäyttely on parantunut sitten viimeisten laajennusten. Tarinan pituus ei ole mikään järisyttävä, mutta Destiny:ssä tarina on ollutkin aina vasta ensimmäinen etappi pelin endgame -sisällön vasta alkaessa. Siinä missä Destiny 2 vuosi sitten lähes tuhosi pelisarjan, on Forsaken parantanut. Täten pelin endgame -sisältöä löytyy nyt niin paljon, että tavalliselta kuluttajalta tuntuu loppuvan aika kaiken ympärillä tapahtuvan vuoksi. Peliin on lisätty viikottaisen virstanpylväiden lisäksi päivittäisiä tehtäviä suoritettavaksi, jotta mielenkiinto pysyisi yllä myös kovemmillakin kuluttajilla – grindaamista siis riittää.

destinytkuva_tangledshoreMitä tulee pelin sisältöön, Forsaken tuo pelaajille paljon uutta tutkittavaksi, kuten kaksi täysin uutta kohdetta nimeltä Tangled Shore sekä Dreaming City. Mukaan mahtuu tietysti sivutehtäviä, strike -tehtäviä, Raidi sekä täysin uusi pelimuoto nimeltä Gambit. Kokemuksena mainittakoon, että Gambit on hauskinta, mitä Bungie on tehnyt pitkään aikaan.Uusi pelimuoto sekoittaa PvP sekä PvE -muotoja sekaisin, mikä luo mukavan kilpailullisen kokonaisuuden pelattavaksi. 4 vs 4 asetelmassa lähdetään tappamaan pelin PvE -vihollisia, jotta saadaan kerättyä pisteitä päävihollisen tappamiseksi. Jotta asiat eivät olisi liian helppoa, voit myös halutessasi hyökätä toisen puolen pelaajien puolelle hidastaaksesi heidän etenemistään – tästä syntyy myöskin pelimuodon PvP -osuus.

Uuden laajennuksen myötä Bungie päätti myös antaa pelaajille muutakin. Uutta laajennuksessa on pitkään toivottu triumphs -kirja, jossa pelaaja voi katsoa ja pitää kirjaa kaikesta mitä on saavuttanut pelissä. Tämän lisäksi grindaus-systeemiä on muutettu huomattavasti aikaa kuluttavammaksi sekä vanhan asesysteemin uudelleen muokkaus. Destiny kakkososaan luotuun asesysteemiin tehtiin rankalla kädellä muutoksia, jotta pelaajat voisivat valita vapaammin mitä aseita haluavat käyttää. Tämä uusi asesysteemi tuntuu toimivan erinomaisesti vanhan systeemin verrattuna. Mitä tulee aiemmin mainittuun grindaus-systeemiin, on oman hahmon maksimi levelin saaminen huomattavasti työläämpää. Materiaaleja tulee kerätä paljon, jotta saat hahmoasi voimakkaammaksi. Nämä kaikki muutokset ovat tuntuneet erinomaisilta muutoksilta peliin. Peli tuntuu palkitsevammalta kuin koskaan aikaisemmin.

destiny_jousipyssyMitä tulee yleiseen pelattavuuteen, Destiny on edelleen liikkumismekaaniikoiltaan tämän hetken parhaimmistoa. Ampuminen tuntuu pelissä todella hyvältä ja liikkuminen yleensä on sulavaa. Erilaiset aseet tuntuvat hyviltä käyttää ja uutena lisäyksenä jousipyssyt saavat erityisen maininnan. On vaikea muistaa milloin jousipyssyllä olisi ollut yhtä mukavaa ja helppoa ampua räiskintäpelissä. Kehitystiimi on tehnyt mekaaniikoita luodessaan erittäin hyvää työtä.

Yhteenvetona Forsaken tuo Destiny -pelisarjaan lähes kaiken sen, mitä peli olisi jo ansainnut vuosi sitten toisen osan julkaisussa. Tarinankerronnan huomattava parannus, endgame -sisällön syvyys sekä palkitsevuuden tunne pelattaessa. Forsakenissa sisältöä on tehty niin paljon, että tämän arvion julkaisun jälkeenkin peliin tulee viikottain lisää sisältöä pelattavaksi. Tämä on askel eteenpäin, jota Bungie on jo pitkään tarvinnut ja toivottavasti tulee jatkumaan, sillä varaa ei ole enää astua askelta taakse päin. 

destiny_gambit

Avainsanat: , , , , , ,

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.