Painovirhe

Nuorten ja nuorten aikuisten verkkojulkaisu.

Uusi Tuntematon sotilas kulissien takaa

ohjaaja-paint

Kuva: Juuli Aschan

Louhimies toivoo elokuvan nostavan keskustelua itsenäisyydestä

Louhimiehen mukaan oli sattumaa, että Tuntemattoman sotilaan ensi-ilta osui Suomen satavuotisjuhlavuoteen. Kyse ei ollut tilaustyöstä, vaan aikaa vei muun muassa rahoituksen saaminen. Elokuvan rahoituksesta onkin noussut kohua sen kaupallisuudesta. Ilman yhteistyökumppaneita kuitenkaan elokuvaa ei olisi saatu toteutettua. Elokuvan yksi tuottajista, Miia Haavisto kertoo Iltasanomissa, että yhteistyökumppaneilta saatiin peräti 4,5 miljoonaa euroa elokuvan tuotantoon.

Ohjaaja Louhimies näkee uuden Tuntemattoman sotilaan osana jatkumoa, ei niinkään kilpailevana edellisten Laineen ja Mollbergin elokuvien kanssa. Hän toivoo elokuvan nostavan ennemmin keskustelua Suomen kulttuurisesta itsenäisyydestä, tulevaisuudesta tai sukupolvien välisestä ymmärryksestä.

Louhimiehen isovanhemmat ovat sodanaikaista sukupolvea. Louhimies kiinnostui Tuntemattomasta sotilaasta jo armeijan aikoina, jolloin hän luki virsikirjan kokoista painosta salaa tylsinä hetkinä.  Louhimiehen mielestä Tuntematon sotilas ei ole mikään ihan tavallinen romaani, vaan rakenteeltaan aika kummallinen. Häntä myös ihastutti kirjan sanonnat, jotka elävät yhä jokapäiväisessä arjessa, mutta niiden yhteyttä kirjaan ei tiedetä.”Ollaan kuin ellun kanat”, ”Nahkurin orsilla tavataan”, tai ”Ei saa jäädä tuleen makaamaan.”

Mollbergin elokuva oli realistisempi kuin Laineen jopa teatraalinen versio. Louhimies taas jättää tulkinnan katsojille.

Elokuvat ovat painottaneet eri henkilöitä, kuten Laineen elokuvassa korostui Lehdon rooli ja Mollbergin elokuvassa Riitaojan, kun taas Louhimiehen elokuvassa Rokka on keskeisessä osassa. Louhimies sanoo kuitenkin ennemmin korostaneensa teemoja kuin henkilöitä. Häntä kiinnostaa etenkin, miten ihminen muuttuu ja käyttäytyy ääritilanteissa.

Louhimies halusi kunnioittaa kotirintaman tärkeyttä, joten hän toi myös naiset ja lapset mukaan elokuvaan. Tärkeää hänelle oli myös, että elokuvassa näkyisi toivo. Louhimies on muuttanut joidenkin henkilöiden kohtaloa elokuvassa ja lisännyt jonkin verran omia henkilöitä.

Ohjaaja Louhimies oli hyvin läsnä kuvauksissa. Hän oli esimerkiksi itse myös vedessä kuvatessa joen ylitys kohtausta, pystyäkseen ohjaamaan näyttelijöitä läheltä.

rokka

Kuva: Juuli Aschan

Uuteen Rokkaan haettiin tutkimuksien kautta emotionaalisuutta ja kovuutta

Alikersantti Antero Rokka (Eero Aho) eroaa aiemmin nähdyistä eniten. Tässä elokuvassa nähdään myös Rokan herkkä puoli ja kotirintama. Elokuvassa nähdään hänen neljä lasta ja vaimonsa Lyyti (Paula Vesala). Uuteen Rokkaan haettiin tutkimuksien kautta emotionaalisuutta ja kovuutta. Aho sai myös murrekoulutusta rooliaan varten. Lisäksi Rokan oikean ampuma-asennon Suomi-konepistoolin kanssa tarkisti mies, joka oli ollut itse tositilanteessa sen varressa.

Rokan hahmo perustuu Väinö Linnan asetoveriin, pienviljelijä Viljam Pylkäkseen. Aho luki rooliaan varten Punkalaitumella asuneesta Pylkäksestä tehdyn kirjan. Hän tapasi myös Pylkäksen tyttären kuvauksissa.

Ahon kunnioitus sotaa kohtaan nousi elokuvaa tehdessä ja hänen oman pohdinnan mukaan. ”Olosuhteet, joissa veteraanit taistelivat olivat järjettömät, kuten myös Neuvostoliiton ylivoima”, Aho kertoo. Aho on ollut myös aikaisemminkin kiinnostunut sotahistoriasta ja on itse sotilasarvoltaan reservin ylikersantti.

koskela2

Kuva: Juha Mustonen

Vatanen koki tuovansa Koskelaan uutta näkökulmaa oman sukupolvensa edustajana

Näyttelijä Jussi Vatanen ei halunnut muuttaa alkuperäistä Luutnantti Vilho Koskelaa. Hän koki tuovansa oman sukupolvensa edustajana hahmoon uuden näkökulman. Koskelan hahmo on tuttu Tuntemattoman sotilaan lisäksi Täällä pohjan tähden alla- trilogiasta.

Vatanen oli jo nuorena vaikuttunut Väinö Linnan Tuntematon sotilas- romaanista. Hän kuuluu ikäryhmään, joka osasi jo varhaisella iällä kirjan repliikkejä ulkoa.

Vatanen on myös käynyt armeijan ja vertaakin olosuhteiden olleen hyvin erilaiset, kuin 40-luvulla. Hän koki elokuvan etuoikeudeksi eläytyä toisen ihmisen elämään menneenä aikakautena. Vatanen oppi myös, ettei veteraanin prototyyppiä ole olemassa.

hietanen

Kuva: Tommi Hyytiäinen

Sympaattisen Hietasen roolissa kiteytyy hyvin kaveria ei jätetä meininki elokuvassa

Alikersantti Urho Hietasta näyttelijä Louhimiehen elokuvassa Aku Hirviniemi. Hirviniemen mukana olosta elokuvassa nousi kauhea kohu, miten viihdeohjelmien kautta tuttu hauska koomikko voi näytellä Hietasen roolia. ”Onhan Pirkka Pekka Peteliuskin tehnyt sketsiviihdettä ja esittänyt Hietasta Mollbergin Tuntemattomassa sotilaassa”, Hirviniemi puolustautuu.

Hietasen roolin osuminen Aku Hirviniemelle ei ollut sattumaa sillä hän on näytellyt saman roolin vuosina 2007-2008  Suomenlinnan kesäteatterin Tuntemattomassa sotilaassa.

Hirviniemi teki suurimman muutoksen elokuvaa varten pudottaessaan 13 kiloa vain kahdessa kuukaudessa.

Hirviniemeä alkoi kuvausten aikana tympiä jatkuva kollegoiden kanssa oleminen ja nukkuminen teltoissa, joten hän kävi muutamana yönä nukkumassa omassa autossaan saadakseen hetken hengähdystauon kuvauksista ja työkavereista.

lahtinen

Kuva: Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

Sisukas, päättäväinen ja maltillisempi Lahtinen

Näyttelijä Joonas Saartamo halusi tehdä Alikersantti Yrjö Lahtisen roolista omannäköisen, joten hän ei halunnut katsoa kahta edellistä Tuntematonta sotilasta tarkkaan. Ennen elokuvan roolia hän oli nähnyt muutaman teatteri version ja lukenut otteita kirjasta. Louhimiehen elokuvassa hahmosta tulikin Saartamon esittämänä vakavammin otettava hahmo, aiemmin hieman ”aku ankkamaista” muistuttavan hahmon sijaan. Uudessa elokuvassa nähdään sisukas, päättäväinen, periksiantamaton ja maltillisempi Lahtinen sekä vetäytyneempi ja enemmän vihaansa sisällä pitävä.

Saartamo tutustui kommunismia kannattavan Lahtisen hahmon tarinaan ja ymmärsi, miksi hän oli niin turhautunut. Lahtinen kyseenalaistaa ja miettii, miksi heitä kohdellaan sillä tavalla ja minkä puolesta he oikein taistelevat. Saartamo halusi osoittaa Lahtisen turhautumisen kiukun hiljaisemmalla tavalla.

Saartamosta oli hienoa päästä edustamaan henkilöä, jolla on pokkaa kyseenalaistaa kenraalien päätöksiä ja olla vastaan. Sotahan perustuu siihen, että muutaman ihmisen päätöksen vuoksi kuolee miljoonia viattomia.

Saartamo pudotti painoaan neljä kiloa elokuvaa varten. Häneen haluttiin sitkoisuutta niin henkisesti kuin fyysisestikin

kariluoto

Kuva: Kari Pekonen

Kariluotoa näyttelevä Holopainen ymmärsi, miksi sodasta halutaan vaieta

Holopaisen mukaan on hyvä, että elokuva on herättänyt keskustelua. Se kertoo tarinan olevan edelleen tärkeä ja että sota-ajassa on vielä käsiteltävää ja sen vaikutukset näkyvät tänäkin päivänä.

Holopaisen ensi kosketus Tuntematon sotilas- kirjaan oli jo peruskouluikäisenä. Hänen molemmat isosisänsä olivat sodassa ja isänisä menetti jalkansa.

Sota yritettiin jättää taakse ostamalla tonttia, rakentamalla taloa ja hankkimalla lapsia. Haluttiin rakentaa parempi elämä. Sotaveteraanit ovat sopineet yhdessä rintamalla, että sodan tapahtumat jäävät rintamalle, eikä niistä puhuta kotona. Jutellessaan veteraanien kanssa Holopainen ymmärsi, miksi sodasta halutaan vaieta.

Holopaiselle on jäänyt parhaiten mieleen elokuvan teosta suon ylittäminen hänen johdollaan Kariluotona. Tämä jäi etenkin mieleen sen rankkuuden vuoksi, kuvattaessa kohtausta useaan otteeseen painavan varustuksen kanssa. Holopainen kiittää kuntokoulutusta ennen elokuvaa. Hän kertoo myös pystyvänsä samaistumaan Kariluodon tulikasteeseen, jossa pelko vie vallan ja hän ei pystykään etenemään. Kukapa nyt ei pelkäisi? Holopainen on myös kiitollinen päästessään mukaan projektiin ja sitä kautta oppimaan uutta sota-ajasta.

lammio

Kuva: Elokuvaosakeyhttiö Suomi 2017 Oy

Vauramo halusi eristäytyä muista onnistuakseen Lammion roolissa

Luuntnantti Lammiota uudessa Tuntemattomassa sotilaassa nähdään esittävän Samuli Vauramo. Vauramo valmistautui rooliinsa Tuntematon romaanin, käsikirjoituksen ja historian avulla. Apua hän sai Marko Palokankaalta ja everstiluutnantti Juha Mälkiltä. Palokangas pystyi kertomaan minkälaista Lammion kadettikoulutus olisi ollut ja miten se olisi vaikuttanut hänen johtamiseen. Vauramo sai myös paljon koulutusmateriaalia, mitä hänen roolihahmonsa olisi opiskellut. Mälkki taas valaisi Vauramolle, miten menestykset ja menetykset sodassa voivat vaikuttaa luutnanttiin.

Vauramolle selvisi opiskellessaan, että nämä upseerit eivät ole koulutettu sellaisiin sotiin kuin talvi- ja jatkosota. Heidät oli koulutettu sodankäyntiin aukeilla alueilla.

Lammion oppien mukaan organisaation pitää olla ylhäältä päin johdettu ja käskyjä täytyy kaikkien noudattaa. Vauramon lähtökohta rooliin olikin tuoda esille idealisti, joka näkee oman ajatusmaailmansa heikkoudet.

Vauramolle oli tärkeää, että hän saisi eristäytyä muista näyttelijöistä säilyttääkseen tietyn yksinäisyyden ja auktoriteetin tiukan luutnantin roolissa. Hän myös asui siksi erillään muista näyttelijöistä kuvauksien ajan. Kuvausten välipäivinäkin hän vältti muiden seuraa.

Vauramon odotukset elokuvan vastaanotolle on suuret. Hänen mielestä uusi versio on aivan uskomaton. Tähän vaikutti hänen mukaan visuaalinen ilme ja uuden lähestymistavan mahdollistaminen uuden tekniikan ansiosta. Myös erikoistehosteet, kuten räjähteet olivat huomattavasti aidompia.

ampuma-asento

Kuva: Roosa Tikanoja

Kulissien takaa:

Sotilashistorian kallein suomenkielinen elokuva

Tuntematonta sotilasta kuvattiin kesästä 2016 kevääseen 2017. Vekaranjärvellä oli peräti 170-henkinen työryhmä. Suomesta oli vaikeaa löytää koskematonta metsää, joka ei olsisi luonnonsuojeluetta ja, jossa ei saa sotia. Kuvauspäiviä oli 80 ja leikkaamiseen käytettiin 200 päivää, joka on suomalaisen elokuvan historiassa paljon. Yleensä kotimaisten elokuvien kuvaamiseen ja leikkaamiseen käytetään puolet vähemmän aikaa.

Seitsemän miljoonan budjetilla tehty elokuva kuvattiin 21 paikkakunnalla, Kymeenlaaksossa, Pohjois-Karjalassa ja Uudellamaalla. Ensimmäiset kuvaukset olivat kesäisessä Haminassa. Vekaranjärvellä kuvattiin eniten kohtauksia. Kuvauspaikkana toimi Karjalan prikaatin Pahkajärven ampuma- ja harjoitusalue. Talvella kuvattiin pääasiassa Kuhmossa ja Kainuussa. Suomenlinnan rakennukset muistuttivat eniten 1700-luvun rakennuskantaa, jonka takia se valittiin elokuvan Petroskoiksi. Kotkan varastohalleihin rakennettiin korsuja jäljittelevät tilat, joissa kuvattiin elokuvan ainoat studiokohtaukset.  

kuavuksia

Kuva: Tommi Hynynen

Tuotantoyhtiön toiveena oli kuvata ampuma-alueilla mahdollisimman lähellä pääkaupunkiseutua. Tuntemattoman sotilas- elokuvan onnistuminen oli pitkälti kiinni yhteistyöstä Puolutusvoimien kanssa. Heidän ampuma-alueet soveltuivat kuvauksiin parhaiten ja räjäytykset, sekä raskaankaluston siirtäminen oli helpointa. Kyse ei ollut läpihuutojutusta, sillä rajoitukset yhteistyölle olivat tarkat. Puolustusvoimat eivät antaneet rahallista apua, eikä räjähdyksiin tarvittavia materiaaleja tai apuvoimia. Lisäksi varusmiesten koulutus ei saanut häiriintyä kuvausten takia. Tämä oli kuitenkin vaikeaa, sillä ampuma-alueet ovat käytössä ainoastaan 300 päivänä vuodessa ja armeijan määräyksiä piti noudattaa, kuten ampumasuunnat ja räjäytettävien panosten suuruus. Järjestelyjä helpotti kuitenkin tnt- räjähteiden korvaaminen bensiinillä ja ruutipanoksilla. Kuvausammunnoissa taas käytettiin suurimmaksi osaksi paukkupatruunoita kovilla ampumisen sijaan. Varusmiehiä ei koulutettu taisteluammunnoissa talvella, joten talvikuvaukset olivat helpompi toteuttaa.

Nykyään varusmiehiä ei saa käyttää elokuvissa. Ennen kuitenkin esimerkiksi vuonna 1989 Pekka Parikan ohjaamassa Talvisota-elokuvassa käytettin paljon varusmiehiä.

Kuvauksissa käytettiin lähes puoli miljoonaa kiloa turvetta muun muassa räjähdyksiä varten. Räjähdyksen väriä säädettiin laittamalla kankaalla vuorattuun kuoppaan dynamiittitilaus, jonka päälle laskettiin turvetta, korkkilevyjä ja savijauhetta. Näin räjähdys näytti isolta, vaikka räjähdysainetta oli vähän. Sitä käytettiin myös puiden räjäyttämiseen sahaamalla kolo lataukselle. Tämä luo mielikuvan, kuin tykistökeskitys osuisi metsikköön. Elokuvaa tehdessä ammuttiin 36 000 paukkupatruunaa ja efektiräjähdyksissä käytettiin noin 350 kiloa räjähdettä. Luodin osumia nähdään noin 15 000 niin puihin, maastoon kuin veteen käyttäen efektipölytäytteisiä airsoft-kuulia ja nalleja.

rajahteet2

Kuva: Tommi Hynynen

Elokuvassa nähdään 20 stunt näyttelijää noin yli 50 kuvatussa toiminta kohtauksessa muun muassa palavina sotilaina. Stunt- näyttelijöitä harvemmin käytetään suomalaisissa elokuvissa.

Kuvausryhmä ajoi viikottain Helsingistä Vekaranjärvelle ja ajokilometrejä kertyikin 150 000. Autoilla kuljetettiin joka päivä yli 70 henkilöä, sekä tavaroita ja rekvisiittaa.

Tuotantoyhtiölle pidettiin puhuttelu nopeusrajoitusten rikkomisesta Puolustusvoimien alueella sen vakavuuden vuoksi, koska vastaan voi tulla esimerkiksi panssarivaunu. Talkootöissä ollut 58-vuotias mies kuoli kuvauksien alkutaipaleella jäätyään hevoskärryjen alle. Työntekijöitä irtisanoutui kesken kuvausten, koska päivät ylittivät työajat ja puolustusvoimien Vekaranjärven majoitustiloissa haisi home. Majoitustiloissa ei saanut edes juoksevaa vettä. Elokuvaosakeyhtiö kiisti asian.

nayttelija-porukka

Kuva: Tommi Hynynen

Näyttelijät yöpyivät teltoissa ja vuorottelivat kipinävuoroilla

Taustatyöt elokuvaa varten on tehty tarkkaan. Näyttelijöille kävi luennoimassa Everstiluutnantti Juha Mälkki ihmisen käyttäytymisestä taistelutilanteissa ja sodan aiheuttamista traumoista pohjautuen tutkimustietoon. Lähteenä näyttelijöille oli käytetty Ville Kivimäen, Tieto-Finlandialla palkittua Murtuneet mielet: Taistelu suomlaissotilaiden hermoista 1939-1945.

Aseiden käytön, maastotaitojen, marssimisen ja leiriytimisen opastuksesta vastasi MPK, vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutusyhdistys. Lisäksi historialliset yksityiskohdat tarkistettin, sekä taustatukea haettiin myös veteraaneilta.

Kuvauksissa käytettiin aitoja 40-luvun aseita, joka vaati erityiskoulutusta. Elokuvakin tehtiin autenttisissa leiriolosuhteissa. Näyttelijät yöpyivät teltoissa ja vuorottelivat kipinävuoroilla. Näin rooleihin oli helpompi eläytyä, kuin nukuttaessa hotelleissa. He myös huolsivat omat varusteensa ja kantoivat itse raskaita konekiväärejä.

Myös puvustus oli autenttista. Elokuvaa varten rakennettiin puvusto Vantaan Varistoon, johon kerättiin asusteita ympäri Suomea. Rekkimetrejä oli 200 ja sotilassaappaita 300 paria. Pukusuunnittelija Marjatta Nissinen toimitti suurimman osan vaatteista.

Näyttelijät olivat kuntokuurilla. Heidät piti saamaan näyttämään siltä, kun he olisivat oikeasti olleet sodassa ja nälässä. ”Jatkosodan aikainen mies oli laiha ja jäntevä ja hänen piti fyysisesti jaksaa”, toteaa Louhimies.

avustajat

Kuva: Tommi Hynynen

Uuden Tuntemattoman tekemiseen osallistui 1800 avustajaa yli 4500:ssa roolissa

Ahkerimmat avustajat olivat kuvauksissa jopa 70 päivää. Ilmoittautuneita oli ollut peräti 14 000.

Tuntemattoman sotilaan avustajien roolittajana toimi Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017:n palveluksessa avustajakoordinaattorinakin toimiva Raakel HuikuriVeikkauksen kanssa oli järjestetty yhteishaku, jonka kautta avustajia rekrytoitiin mukaan. Myös Maanpuolustuskoulutuksen kursseilta otettiin avustajia mukaan. Kurssien aikana oltiin viikko kuvauksissa ja yöt vietettiin MPK:n teltoissa. Myös avoimien hakemuksien kautta otettiin avustajia. Mukana oli suomalaisia että ulkomaalaisia, joilla muutamilla oli kokemusta näyttelemisestä. Avustajat hakivat pääsääntöisesti näyttelemään rooleja. Joukosta löytyi joitakin lahjakkuuksia, joita nostettiin enemmän esille elokuvassa. Suurta etua oli vahvasta murteesta ja kamppailu-ja urheilulajeista. Urheilulliset avustajat kaatuvat realistisemmin kuin kankeammat. Avustajille ei pystytty antamaan rahallista korvausta, jonka vuoksi puitteisiin panostettiin.

Elokuvassa nähtiin myös pienessä osassa laulaja Robin Packalen, sekä Salatuista elämästä tuttu Hemmo Karja. Myös Emil Halberg Salatuista elämästä vilahtaa ruudulla.

Lähteenä käytetty suurimmaksi osaksi: Iltalehden Teema Tuntematon 2017- lehtiliitettä: Toimittajat: Miia Vatka, Sarianne Tähtivaara, Elli Harju, Asko Tanhuanpää, Pauli  Reinikainen tekstit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avainsanat: , , , ,

Kommentointi on pois päältä.