Painovirhe

Nuorten ja nuorten aikuisten verkkojulkaisu.

LittleBigPlanet 3 – arvio

20140727002626!LittleBigPlanet_3_boxart

Säkkipoika pomppii vihdoin uudelle konsolisukupolvelle, ja tällä kertaa hänellä on kavereita mukanaan! LittleBigPlanet 3 jatkaa tutulla kaavalla tuoden kuitenkin uusia ominaisuuksia pelisarjaan. Kehittäjä on vaihtunut Media Moleculesta Sumo Digitaliin, mikä näkyy mielikuvitusmaailman laadussa. Onko LittleBigPlanet 3 PlayStation 4:n tasohyppelytaivas vai lässähtääkö tekijätiimi maahan?

Nopean vilkaisun perusteella LittleBigPlanet 3 on identtinen aiempien osien kanssa. Säkkipoika auttaa eriskummallisia olentoja eksoottisesti askarrelluissa kentissä. Mukana on humoristisia apuvälineitä ja sekä vihattu että rakastettu fysiikkamallinnus. Pelihahmon hypyissä, juoksussa ja muussa akrobatiassa on tiettyä raskautta, joka monesti turhauttaa. Tähän kuitenkin tottuu, kun peliä on pelannut tovin. Hyvänä uudistuksena tarinan varrella kerätyt laitteet saa käyttöönsä inventaariosta nappia painamalla.

Pelin juoni on tuttuun tapaan suhteellisen lennokasta liibalaabaa. Säkkipoika joutuu erityiseen maailmaan, Bunkumiin, jossa kaikki eivät ole kohdallaan. Täällä hän kohtaa myös kiinnostavan persoonan, Newtonin. Uutta ystävää auttaessaan Säkkipoika tulee kuitenkin vapauttaneeksi ilkeitä henkiä, jotka valtaavat Bunkumin ja samalla myös Newtonin. Pelaajan tehtäväksi tulee herättää “entisaikojen sankarit”, joiden avulla paha voidaan pysäyttää.

Näinä sankareina toimivat LittleBigPlanet 3:n uudet pelihahmot: Oddsock, Toggle ja Swoop. Jokaisella näistä on omia erityiskykyjä, joita tarvitaan tietyissä kentissä etenemiseen sekä kaikkien palkintojen löytämiseen. Oddsock pystyy juoksemaan seiniä pitkin, Toggle vaihtamaan kokoaan ja Swoop lentämään samalla kantaen muita pelaajia. Heti ensimmäisen hahmon saatuani koko LittleBigPlanet avautui aivan uusin silmin, ja pieni kyllästymisen poikanen kuoli saman tien. Sitten kuitenkin koitui shokki: tarinassa muita hahmoja saa käyttää vain harvoin ennalta määrätyissä tilanteissa. Vaikka hahmot olisivat kenttäsidonnaisia, Sumo Digital olisi voinut tehdä enemmän erityiskenttiä. Nyt suuren hypen saaneet hahmot saavat todella huonon kohtelun. Toki vapaasti pelatessa hahmoja voi käyttää miten lystää.

Suurena uudistuksena LittleBigPlanet 3:ssa tarinan kentät on jaettu erilaisiin hubi-maailmoihin eli yhdestä suuresta kentästä pääsee suorittamaan maailman muita tehtäviä. Tämä uudistus on hieno yritys uudistaa sarjaa, mutta omasta mielestäni ei toimi toivotulla tavalla. Tarinallinen puoli kärsii, kun pelaaja juoksee ympäri ämpäri hubia etsien vaadittuja marmorikuulia. Porttikenttiin myös eksyy helposti ja “normaaleja” kenttiä on myös karsittu uudistuksen seurauksena.

Muuten kentät ovat aivan yhtä mielikuvituksellisia ellei jopa parempia kuin aiemmissakin osissa. Esimerkiksi ensimmäisessä viidakkomaailmassa koettiin scifi- ja heist- leffojen tyyliin rakennetut tehtävät, joista pidin todella paljon sekä tunnelman että kenttäsuunnittelun osalta. Uusia apuvälineitä käytetään myös aiempaa tehokkaammin, ja tasoissa on enemmän puzzleja. Ainoa mikä vieläkin ärsyttää on kenttien syvyys, sillä sen erottaminen on todella vaikeaa. LittleBigPlanet 3:ssa syvyyttä on vieläpä lisätty, mikä johti moniin turhauttaviin kuolemiin.

Toinen kenttien ongelma ilmenee co-op -tilassa. Pelin kameraa ei ole suunniteltu useammalle pelaajalle. Esimerkiksi eräässä tehtävässä ratsastetaan yeti -olennoilla mekaanisessa maastossa, ja kamera kuvaa toimintaa ylhäältä päin. Kun toinen pelaaja pääsi vaikean tasohyppelykohdan loppuu toisen kuollessa, kamera siirtyi henkiin heräävään sankariin, mikä tarkoitti varmaa tuhoa toiselle. Tämä teki etenemisen lähes mahdottomaksi. Muutenkin tuntuu, että peli rankaisee pelaajia, jos nämä eivät etene täysin yhdessä. Täytyy tosin sanoa, että kun yhteistyötila toimii, on se silti LittleBigPlanetin suola.

Harmittavin ongelma koko pelissä ovat bugit, joita on löytynyt tarinan edetessä ennätyksellinen määrä. Osassa kyse on pienistä jumittumisista, joskus taas taustat ovat hävinneet tai pelihahmo on kävellyt tyhjyydessä. Ikävintä on kuitenkin se, että LittleBigPlanet 3 sammuttaa toisinaan itsensä kesken pelin. Ruudulle tulee vain teksti “problem occurred”, ja peli pitää käynnistää uudelleen. Näin ei enää PlayStation 4:llä saisi päästä tapahtumaan.

 LittleBigPlanet -sarjan parhaita puolia on ollut vapaus rakentaa omia kenttiä. Tähän puoleen Sumo Digital on myös panostanut. Tarjolla on aivan uusi tutoriaalin tapainen ominaisuus, jossa pelaaja suorittaa tehtäviä rakennustyökalujen avulla. Samalla opitaan näiden käyttö hauskasti. Tottakai mukana on myös lukemattomia yhteisön tekemiä kenttiä, joita saa vapaasti pelata jokainen. Tämä tarkoittaakin, että pelattavaa on käytännössä loputtomasti.

LittleBigPlanet 3 ei täytä sille asetettuja odotuksia. Se ei ole kuitenkaan pelkästään pelin vika, sillä erinomaisen toisen osan jälkeen on paha pistää paremmaksi. Moitteita tulee kuitenkin myös pelin bugeista. Silti, uuden konsolin alkuvaiheissa tasohyppelygenren edustus on niin vähäistä, että LittleBigPlanet 3:a kannattaa pomppufanien harkita.

Avainsanat: , , ,

Kommentointi on pois päältä.