Painovirhe

Nuorten ja nuorten aikuisten verkkojulkaisu.

Destiny 2: Shadowkeep – kohti uusia tuulia (ps4)

rtWkXnTYOn uuden aikakauden alku. Alamme vihdoin nähdä miltä Bungie ja Destiny näyttävät ilman entistä julkaisijaansa Activisonia. Destiny 2 julkaistiin kaksi vuotta sitten ja Bungie on ehtinyt käydä siinä välissä totaalisen kriisin partaalla sekä ehtinyt nousta sieltä yhdellä parhaimmalla lisäosallaan (Forsaken).  Forsakenin ja Shadowkeepin väliin mahtuu kuitenkin kolme mielipiteitä jakavaa lisäosaa, mikä sai osan pelaajista palaamaan ja osan taas odottamaan heitä kiinnostavampaa sisältöä. Bungien visiona on rakentaa jatkuvasti kehittyvä maailma pelaajille uuden Shadowkeep -lisäosan ollessa ensimmäinen.

Shadowkeepin tarina vie pelaajat takaisin kuuhun, jossa Destiny 1 tuttu Eris Morn on löytänyt jotain vaarallista. Tyypilliseen tapaan meidän pelaajien on selvitettävä, mikä kuussa uhkaa tällä kertaa. Uuden lisäosan tarina on hitaimmillaan pelattuna noin 4-5 tuntia pitkä eli sisältöä ei ole hirveästi, mutta pelin tarinasta ja syvemmästä ”loresta” nauttiville Shadowkeep antaa yllättävänkin paljon. Mikäli olet iso destinyn lore-korttien fani, mukaan on mahtunut jälleen paljon mielenkiintoisia tarinoita.

Bungie on tällä kertaa onnistunut pitämään markkinoinnissaan piilossa ison paljastuksen, joka on nähtävissä heti ensimmäisessä tehtävässä. Uusin lisäosa ei kuitenkaan tarjoa mitään uudenlaista tarinankerronnan eikä tehtävien erilaisuuden puolesta. Se kuitenkin, missä Bungie on onnistunut erinomaisesti on yleisen tunnelman luominen. Kuussa kummittelee niin sanotut painajaiset ja se on tuotu esille hienosti myös tehtävien suunnitelussa, vaikkakin suurin osa Shadowkeepin tarinan tehtävistä on sitä tyypillistä grindaamista. Mukaan on kuitenkin saatu myös muutama hyvä välikohtaus.

Bungien lupauksen mukaan lähtölaskenta on alkanut jatkuvasti kehittyvästä maailmasta ja syksyn lisäosasta on hyvä lähteä sitä jatkamaan.

destiny_pieni1

 

Destinyn lisäosa ja mukana tullut uusi Season of the undying antaa pelaajille paljonkin uudistuksia. Luulen myös, että Shadowkeepin pieni sisältö on myös osa tätä syytä. Peli on nyt ensi kertaa ilmainen ladattavaksi ja on siirtynyt Blizzardin platformilta kaikkien rakastamaan Steamiin. Tämän lisäksi Destinyssä on nykyään ”cross-save” tarkoittaen, että voit aloittaa pelaamisen pleikkarilla ja jatkaa siitä sitten tietokoneella mikäli siltä tuntuu. Tämä on erittäin hieno lisäys, josta varmasti monet pelit tulevat ottamaan mallia. Pisteet kotiin siitä.

Eikä siinäkään vielä kaikki. Mitä tulee taas yleiseen pelattavuuteen, monia asioita on paranneltu roimasti. Uusi armor 2.0 tuo pelaajille vapauden kustomoida pelityyliään aivan uudella tavalla. Bungie on tuonut takaisin Destiny 1 tuttuja statistiikkoja, jotka vaikuttavat esimerkiksi kranaattien takaisin tulemiseen ja superin latautumiseen. Mutta tällä kertaa pelaaja voi vaikuttaa täysin itse siihen, mitä eri statistiikkoja haluaa nostaa erilaisen pelityylin luomiseksi. Niin sanotut ”random rollit” ovat siis historiaa. Myös erilaiset modit, jotka antavat lisää boostia statistiikkoihin ovat muuttuneet. Modit eivät enää katoa pelaajalta, vaan niitä voi laittaa ja muokkailla oman tahdon mukaan niin paljon kuin huvittaa, mikä luo myös paljon erilaisia mahdollisuuksia oman hahmon luomisessa. Kaiken kaikkiaan armor 2.0 on erittäin tervetullut lisä ja toivottavasti tällä tiellä jatketaan myöhemminkin.

destiny_armor

Destiny on ottanut uuden ison harppauksen kohti tulevaa. Moni asia on muuttunut, ja jälleen vain tulevaisuus näyttää mihin suuntaan kehitys etenee. Hyvään suuntaan ollaan kuitenkin menossa, sillä Destiny 2 on kokonaisuutena todella hauska peli. Itse Shadowkeep ei ollut lisäosana hirveän iso. Tarina ei ollut pitkä, vaikkakin todella merkittävä osa isompaa tarinakokonaisuutta. Tarinan jälkeistä kontenttia Shadowkeep ei tarjoa muuta kuin uudella strike-missiolla ja nightmare hunt -nimisellä aktiviteetilla. Toinen puolisko kuten itse raidi ja vex offensive -pelimuoto ovat osa Season of the undyingiä. Aktiviteettien jakaminen Shadowkeepiin ja Season of the undyingiin on hieman outoa, mutta se ei kuitenkaan aiheuta suuria ongelmia, koska kaikki Shadowkeepin ostajat saavat automaattisesti myös Season of the undyingin.

Viimeistä vuotta taaksepäin ajatellessa, toivottavasti tämän vuoden seasonpass-liikeidea jaksaa pitää pelaajat mukana läpi vuoden.

 

 

Avainsanat: , , ,

Kommentoi