Jos metsään haluat mennä nyt, sä takuulla yllätyt :D

IMG-20150416-WA0004Tässä muutamia hyviä syitä lähteä piipahtamaan metsässä:

Monet tutkimukset osoittavat, että luonnossa oleilulla on paljon hyvinvointia parantavia vaikutuksia. Oleskelu luonnossa vähentää väsymystä, ärsytystä sekä vihan ja aggressiivisuuden tunteita. Luontoliikunnan mitattuja vaikutuksia ovat muun muassa alentunut verenpaine ja stressihormonitaso, parantunut kunto, sekä lisääntynyt vastustuskyky. Luonto tarjoaa mahdollisuuden rauhoittumiseen, ja myös virkistäytymiseen, itsetunnon vahvistumiseen ja stressioireiden helpottumiseen.

Luonnosta saadaan esteettisiä elämyksiä ja luonnossa oleskelu tuottaa paitsi mielihyvää myös stressistä elvyttäviä, hyvinvointia parantavia vaikutuksia. Luonto innostaa liikkumaan, joka puolestaan auttaa terveyden ja jaksamisen ylläpitämisessä. Monet ulkoilu- ja luontoharrastukset edesauttavat sosiaalisten kontaktien hoitamista, toisaalta antavat myös mahdollisuuden niistä vetäytymiseen.

Luonto vaikuttaa hyvinvointiin ja terveyteen aistien kautta. Luonnon vaikutukset välittyvät erityisesti haju-, näkö- ja kuuloaistien kautta. Luonto terävöittää aisteja ja lisää tarkkaavaisuutta. Jo pelkkä luonnon näkeminen ja luonnon äänien kuuleminen alentavat stressiä ja rauhoittavat mieltä.

Suomen luonto on mahtava jokaisena vuodenaikana: syksyllä värien kirjo on kaunista katseltavaa, talvella ilma on raikas ja puut saavat valkoisen peitteen, keväällä luonto herää henkiin ja kevätaurinko saa ihmisetkin liikkumaan kesästä puhumattakaan. Suomen suvi on suloinen kaikessa kauneudessaan.

Suosittelemme kaikkia lämpimästi tutustumaan seuraaviin Jyväskylän seudulla oleviin luontopolkuihin ja retkeilykohteisiin:

Laajavuoressa on hyvät mahdollisuudet eripituisiin lenkkeihin kävellen, juosten, hiihtäen tai pyöräillen. Vaihteleva maasto saa varmasti kunnon kohoamaan. Rinteiden päällä voi ihastella Jyväskylää lintuperspektiivistä ja ottaa valokuvia. Laajavuoresta on myös luontopolku jonka varrelta löytyy 17 luontoaiheista rastitaulua. Maasto on suurelta osin kuusikkoa, mutta matkalta löytyy myös kallio-, taimikko- ja suoalueita. Tästä syystä kannattaa varustautua asianmukaisesti vedenpitävillä kengillä ja olla varovainen.

Halssilan hiihtomaa on myös todella kiva paikka ulkoilla. Hiihtomaasta löytyy talvella mahtavat pulkkamäet. Hiihtomaahan kannattaa lähteä retkelle. Sieltä löytyy laavu, jossa voi paistaa makkaraa ja nauttia omia eväitä. Mikä onkaan parempaa kuin kahvit termospullosta luonnon helmassa.

Vaajakosken Jääskelässä on 3 ja 4 kilometrin pituiset lenkkipolut sekä 5 kilometrin mittainen luontopolku, jonka voi halutessaan kiertää myös kolmen kilometrin mittaisena. Maasto on vaihtelevaa ja polku kulkee osittain järven rantaa pitkin. Rannasta löytyy makkaranpaistopiste ja ulkohuussi.

Jyväsjärven rantaraitti on helppokulkuinen kevyenliikenteen väylä jonka voi kiertää kävellen, juosten polkupyörällä tai rullaluistimilla. Siltojen ansioista jokainen voi itse valita haluamansa lenkkipituuden. Jyväsjärven rantojen ympärysmitta on yhteensä noin 13km ja raitti on hyvin valaistu talvellakin. Talvella järvenjäällä voi myös hiihtää tai luistella auratulla radalla. Luonto on todella kaunista ja sataman kahviossa voit nauttia lenkkikahvit tai vaikka jäätelöä.

Kaupungin keskustassa asuville Harju tarjoaa nopean ja helpon mahdollisuuden piipahtaa hetkeksi luontoon. Kovempikuntoiset ja haasteita haluavat kuntoilijat voivat treenata Harjun portaissa. Harju tarjoaa mahdollisuuden frisbeegolfiin omilla kiekoilla.

Luonto tarjoaa kaikille ilmaiset mahdollisuudet ajanviettoon, liikkumiseen ja rentoutumiseen. Retkeily ja frisbeegolf ovat edullisia ja kaikenkuntoisille soveltuvia harrastuksia.

 

Teksti on osa Opiskelijalauantaita – juttusarjaa, jossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Sosionomiopiskelijat kirjoittavat itseään kiinnostavista aiheista.

Kotiruoalla vatsa täyteen ja kukkarokin kiittää!

IMG_9875Milloin teit ruokaa viimeksi itse? Valmisruokien käyttäminen on nopeaa ja helppoa, mutta monesti itse valmistamalla ruuasta saa edullisempaa ja terveellisempää. Kokosimme muutamia ruuanlaittajan vinkkejä, joilla teet kokkaamisesta helpompaa ja halvempaa!

– Tee kauppaan lähtiessäsi valmis ostoslista

– Mieti missä teet ostoksesi. Lähikauppa ei välttämättä ole se edullisin

– Suosi kausivihanneksia ja -kasviksia, jotka ovat usein edullisia ja tuovat vaihtelua raaka-aineisiin

– Tarkkaile mainoksia ja tarjoustuotteita

– Osta isompia pakkauksia kerralla

– Hintoja kannattaa vertailla kilohinnan perusteella, ei tuotteen hinnan

– Älä osta aina uutta muovipussia, käytä vaikka kangaskassia

– Valmista ruokaa kerralla isompi annos, esimerkiksi 2-3 päiväksi. Ylijäämäruuan voi myös pakastaa.

– Peruna on edullista ja hyvää

– Suosi kastikkeita ja keittoja – saat samasta samalla vaivalla useamman annoksen

– Ruuantähteistä voi valmistaa risottoja, munakkaita tai pyttipannuja

– Mausta ruokaa mieltymystesi mukaan, suola ja pippuri ovat hyviä perusmausteita

– Muista, että parasta ennen -päiväys ei ole viimeinen käyttöpäivä. Testaa haistamalla ja maistamalla!

Itse tehdyllä ruualla saat vatsan täyteen ja nälkä pysyy poissa pidempään. Haasta itsesi ja ystäväsi ja pitäkää viikossa yksi yhteinen ruuanlaittopäivä. Yhdessä kokkaaminen on hauskaa!

 

Teksti on osa Opiskelijalauantaita – juttusarjaa, jossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Sosionomiopiskelijat kirjoittavat itseään kiinnostavista aiheista.

Huumoria vai pilkkaa?

Huumori on sana jonka merkitys on yleensä positiivinen, ja huumorintaju on piirre jota arvostetaan ihmisessä. Kun joku saa sinut nauramaan, tämän ihmisen seuraan haluaa yleensä uudestaankin. Ja miksipä ei, sillä nauraminen tuottaa kehoon endorfiini nimisiä kemikaaleja, jotka tuottavat hyvän olon tunnetta. Jopa pelkkä hymyily – vaikka väkisin tehty tekohymykin vähentää stressiä ja tuottaa endorfiineja, koska aivot eivät osaa tehdä eroa luonnollisen ja väkinäisen hymyn välille. Nauraminen toimii myös tunteiden ja ahdistuksen purkamisena. Psykiatri George Eman Vaillant on luokitellut ihmisten puolustusmekanismit neljään luokkaan. Puolustusmekanismit kertovat eri tavoista, joilla tunteita ja impulsseja voi kontrolloida, ja huumori on luokiteltu tässä mallissa parhaimmalle tasolle, eli kehittyneeksi puolustusmekanismiksi. Huumorin avulla voi siis käsitellä omia ajatuksiaan terveellisellä tavalla.

Jatka lukemista

Elämäni eväät

tieTäytin juuri vuosia ja pysähdyin miettimään elämääni. Mietin olenko onnellinen ja mitä olen elämässäni saavuttanut. Olenko elänyt elämäni niin kuin sen haluaisin elää. Mietin olenko ollut riittävän rohkea ja uskaltanut lähteä tavoittelemaan omia unelmiani.

Arvostan kovasti sellaisia ihmisiä jotka uskaltavat kuunnella omaa sydäntään ja toimia sen mukaan. Se ei ole helppoa!

Itse tein muutamia vuosia sitten rohkean teon ja hain kouluun. Olen miettinyt sitä useamman vuoden, mutta minua pelotti mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Minua pelotti miten pärjään taloudellisesti, miltä tuntuu jättää vanha ja turvallinen työ. Mietin miten osaan monen vuoden jälkeen opiskella. Uskallanko lähteä tavoittelemaan unelmaa uudesta ammatista. Pelkäsin kovasti epäonnistuvani. En edes ymmärrä mistä olen kehitellyt itselleni tuollaisia ajatuksia!

Olen ylpeä itsestäni kun uskalsin repäistä itseni irti vanhasta työstäni ja lähteä kohti tuntematonta. Tie ei ole ollut helppo ja monia haasteita on matkan varrella ollut. Olen nyt puolimatkassa ja olen nauttinut kovasti kaikesta hyvästä mitä olen saanut. Itseluottamukseni on kasvanut ja olen alkanut pienen askelin näkemään tulevaisuuden jännittävänä ja riemuisena asiana.

Haluan sanoa teille ketkä olette lukeneet tämän tarinan, että kuunnelkaa omaa sydäntänne mitä se teille kertoo! Voitte päästä elämän mittaiselle matkalle ja eikä sitä ikinä tiedä mitä mukavia asioita se tuo tullessaan.

 

Teksti on osa Opiskelijalauantaita – juttusarjaa, jossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun Sosionomiopiskelijat kirjoittavat itseään kiinnostavista aiheista.

Kiipeilemään?

20150411_135611Ajattelin kirjoittaa kokemuksistani boulderoinnista eli seinäkiipeilystä, jota olin kokeilemassa ensimmäistä kertaa muutama päivä sitten Jyväskylän Seppälän Boulderpajalla. Käytännössä homma vaatii vain sisäliikuntavaatteet sekä hommaan soveltuvat kengät, joita voi vuokrata Boulderpajalta. Niin, ja myös ripauksen halua kokeilla mahdollisesti itselleen jotain uutta ja myös pientä uskallustakin sanoisin. Ennen kuin pääsin kiipeilemään tutustuin käyttäjäsääntöihin ja täytin rekisteröintikaavakkeen. Jälkimmäisessä tuodaan esille, että homma ei suinkaan ole täysin vaaratonta ja että vakuutukset on hyvä olla myös kunnossa jos jotain sattuukin tapahtumaan. Toki liikunnan harrastamisen puitteissa voi aina sattua ja tapahtua joten tämä on hyvä sisäistää itselleen. Kaavakkeen luettuani allekirjoitin sen ja pääsin sovittamaan itselleni sopivia kenkiä ja siirtymään kohti kiipeilyseiniä.

Ideana on, että seinästä löytyy eri välisiä palikoita, joita hyödyntämällä kiipeilijä etenee kohti korkeuksia saavuttaen määränpäänsä. Oman väriset palikat, kivet jne. kuuluvat omiksi ”radoikseen”, eli kiipeilijä etenee joko keltaisilla, sinisillä, vihreillä ja niin edelleen seinäkiinnikkeillä. Oheinen kuva selventää hyvin edellistä. ”Radat” on numeroita vaikeusasteikon mukaan, nelosen ollessa helpoin ja kutosen vaikein. Näiden välissä on sitten myös a), b) ja c) tasoja vaikeusasteen mukaan. Vaikeustasoon vaikuttaa myös se, onko seinä pystysuora vai onko se ns. kallistuva. Kiipeilyradan korkeus on alle 5 metriä eikä siinä käytetä köysiä vaan kiipeilijän turvallisuus on varmistettu puolen metrin paksuisilla alastulopehmusteilla. Seppälän Boulderpajalta löytyy myös köysikiipeilyrata, joka kohoaa huomattavasti korkeammalle normaalia seinäkiipeilyrataa ja kiipeily on siis varmistettu köysin vahinkojen välttämiseksi. Itse en toistaiseksi lähtenyt köysikiipeilyä kokeilemaan, vaan päädyin kämmenet hiestä märkänä seuraamaan uskalikkoja, jotka lähtivät useiden metrien korkeuksiin tarpomaan.

Kokemuksena seinäkiipeily oli omalla laillaan koukuttavaa. Se pisti ainakin itseni kokeilemaan kerran jos toisenkin rataa jota en ollut vielä onnistunut selvittämään. Kiipeily vaatii hyvää motoriikkaa, lihasvoimaa ja myös ongelmanratkontakykyä. Olikin hienoa kokea onnistumisen fiilis päästessäni kohti sitä viimeistä murikkaa ylhäällä. Sormet olivat kylläkin loppupäivän hieman kipeät ja seuraavana päivänä huomasi tehneensä jotain fyysistä sillä paikat olivat jokseenkin jumissa. Kiipeilyssä keho kuitenkin kuormittuu eri tavalla kuin vaikka juoksemisessa. Mutta kuin juoksemisessa, niin myös tässä huomaa kehittyvänsä kuin vaivihkaa. Se kiipeilystä tekeekin niin kiehtovaa ja sellaista, että sitä jaksaa käydä myös kokeilemassa uudestaankin. Joten, jos olet uutta harrastusta vailla tai haluat käydä kokeilemassa itsellesi mahdollisesti uutta liikuntamuotoa, niin suosittelen piipahtamaan Seppälän Boulderpajalla.

Teksti on osa Opiskelijalauantaita – juttusarjaa, jossa Jyväskylän ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat kirjoittavat itseään kiinnostavista aiheista.