Kaupungintalon kulmilta: Arvaa ervattaako? Kaupungintalon kulmilta: Arvaa ervattaako?

Sote-soppa on nyt toivottavasti saatu kaikin maustein haudutettua valmiiksi. Viiden alueen Erva-pohjainen malli esiteltiin julkisuuteen näyttävästi suurimpien puolueiden johtajien yhteisessä mediatilaisuudessa. – Yllätyspaukku oli suuri!Tilaisuus oli vakuuttava, ja niin oli myös puoluejohtajien ripeällä aikataululla valmistelema viiden sote-alueen mallikin. Asiantuntijat ja poliitikot ovat pääsääntöisesti kilvan kiitelleet syntynyttä mallia.  Ainakin Helsingin, Tampereen, Turun, Kuopion, Vantaan ja Oulun kaupunginjohtajat ovat kiitelleet mallia toteuttamiskelpoiseksi. – Niin minä myös pidän mallia hyvinkin toteuttamiskelpoisena ja jopa ymmärrettävänä.

Ihmetellä pitää, kun joillekin ei kelpaa mikään, vaan aina on esitykset huonoja ja kehnoja. Ei ole kelvannut nykymalli, ei vastuukuntamalli, ei erva eikä oikein mikään muukaan esille nostetuista sote-malleista. – Arvaa vaan, kun ei joitakin ervata, niin ei ervata!

Uudessa mallissa nostettiin helikopterikorkeutta ja alueiden väestöpohjat ovat varmasti toiminnallisesti tarpeeksi isot. Nyt siis hallitus ja oppositio historiallisella tavalla sopivat, että maa jaetaan viiteen sote-alueeseen, joilla on kaiken kattavasti sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu. Kunnille tämä on valtaisan suuri muutos, kun 60 % budjetista ohjautuu uusien sote-alueiden järjestelyvastuulle. Toki kunnissa palvelujen käyttäjää lähellä säilyy sote-palvelujen tuottamisvastuu erikseen sovittavalla tavalla.

Uuden sote-alueen laajuutta kuvaa se, että Jyväskylän ja Kuopion lisäksi tulevan suuralueen kaupunkeja ovat mm. Mikkeli, Savonlinna ja Joensuu maakuntineen.

Palvelujen hallinto ja johtaminen edellyttävät varmasti vielä isoa pohdiskelua, mutta perusnuotitus on mielestäni oikeassa sävellajissa!

Nyt on mentävä suunnittelussa ripein askelin eteenpäin. Sudenkuoppiakin voi ennakoida löytyvän. Nyt pitää ennen muuta pohtia asiakasta, palveluja, taloudellisuutta ja demokraattista päätöksentekoa.  Uudistus edellyttää aidosti myös uutta ajattelua. Suuri kokonaisuus antaa mahdollisuuden myös nykyistä kustannustehokkaampaan rakenteeseen ja tapaan tuottaa palveluja mm. erikoistumisen ja yksityisen sektorin palvelujen tuottajien käyttämisen myötä. Nyt tarvitaan enemmän yhteistä tahtoa kuin eripuraa ja kaiken kyynisyyttä.

Keski-Suomen sote-aseman vahvuus tai heikkous määrittyy juuri nyt. Jos emme ole sitä määrittämässä, meistä voi tulla pelkkä kyytipoika ja maksuautomaatti. Hallintomalliksi on nimetty kuntayhtymä, mutta siinäkin on erilaisia vaihtoehtoja, joihin on otettava kantaa ja asetettava tavoitetta. Sote-alueen hallinnollinen pääpaikka ei välttämättä ole Kuopio. Näin sanoi ministeri Susanna Huovinen. – Juuri nyt pitää myös sijaintipaikkaa koskevassa asiassa olla aktiivinen ja aloitteellinen! Uuden sote-alueen suurin kunta on Jyväskylä, joka olisi monin tavoin ja perustein hyvä keskuspaikka hallinnolle, kun yliopistollinen sairaala on kerta Kuopiossa.

Kunnilla on oltava sote-kokonaisuuden suunnittelussä ja mallin jalkauttamisessa aivan keskeinen rooli ja merkitys. Nyt tarvitaan koko Keski-Suomen mittaista yhtenäisyyttä ja yhteistyötä! Jyväskylä on tähän valmis ja halukas!

Nyt kiireen vilkkaan tekijän rukkaset käteen ja kohti ervan laajuista sote-aluetta! Nyt pitää ervattaa ihan oikeasti!

2 kommenttia aiheesta “Kaupungintalon kulmilta: Arvaa ervattaako?

  1. Uusi erva-sote on selvästi alueellisesti keskittävä. On melko hyväuskoista ajatella, että ervan hallinto irrotettaisiin ydintoiminasta ja sijoitettaisiinkin Jyväskylään.

    Koko homman yksi tarkoitus on kustannusten säästö ja mm. hallinnon hajasijoitus toisi tehottomuutta ja kustannuksia.

    Keski-Suomi on hajoamassa maakuntana atomeiksi. Mutta myös Jyväskylän asema tulevanakin kasvukeskuksena tulee nyt haastetuksi.

    Erva-ratkaisu on esimakua tulevalle valtion hallinnon keskittämisratkaisuille – ja on suuri mahdollisuus, että Jyväskylä putoaa Tampereen ja Kuopion väliin.

  2. Hyvä ystävä, kaimani Markku!

    Uudet sote-erityisvastuu-alueet on synnytetty koko Suomen terveydenhoidon perustaksi, jossa kukaan tai mikään taho ei saa olla “kyytipoikana” tai “maksumiehenä”.

    Muutos nykymalliin on todella suorastaan mullistava, siksi parlamenttaarisesti valmisteltavan Erva-mallin on oltava sekä tehokas että tasavertainen. Nykyisten sairaanhoitopiirien ja sairaaloiden rooli on jatkossakin aivan keskeinen kunkin maakunnan erikoissairaanhoidon tuottamisessa. Oleellista on myös perusterveydenhuollon ja erokoissairaanhoidon yhdistyminen niin, että pääsemme kokonaisvaltaiseen ihmisen terveyden vaalimiseen.

    Nyt tarvitaan aitoa yhteistyötä suomalaisen terveydenhuollon puolesta!

    Markku Rossi