Ylivieskan kirkkopalosta selvinneen kasukan konservointi valmistuu

Kirjoitettu | 04.01.2018 | Ei kommentoitu

Ylivieskan kasukan konservoinnin on tehnyt tekstiilikonservaattori Leena Niiranen. Edellisen blogikirjoituksen jälkeen kasukan konservointityössä oli vuorossa molempien kasukkakappaleiden kankaiden vauriokohtien suojaaminen ja kankaan tukeminen lisävaurioitumisen estämiseksi. Tarkoitukseen parhaiten sopiva materiaali on ohut ja kevyt nailontylli, joka on yksi tekstiilikonservoinnissa käytetyistä harsokangastyypeistä. Tylli, silkkiharso tai polyesteriharso soveltuvat vaurioituneiden tekstiilipintojen suojaukseen ja koossa pitämiseen. Nailontylli on kestävää, hyvin hienolaatuista, sileätä ja helposti värjättävissä täsmälleen sopivan sävyiseksi.

Sopivaa ruskeanmustaa värisävyä haettiin koevärjäyksillä. Eri vaihtoehdoista valittiin lopulta kaikkein tummin sävy, jonka valontaitto-ominaisuudet toimivat kasukan pinnan päällä parhaiten niin, että alkuperäinen tekstiili näkyy tyllin alta riittävän selkeästi ja tumma tylli on lähes huomaamaton kankaan pinnalla.

Koevärjäysten värjäysliemet.

Koevärjäysten värjäysliemet.

Kasukan etu- ja takakappaleiden taustapuolelle eli vuorikankaan päälle kiinnitettiin tyllikaitaleita, joiden avulla vaatteen vaurioituneet kohdat tuettiin, vahvistettiin ja koottiin yhtenäiseksi kangaspinnaksi. Sen jälkeen kasukkakappaleet päällystettiin molemmin puolin yhtenäisillä tylliharsoilla, jotka kiinnitettiin käsin ommellen pitkin kappaleiden ulkoreunoja. Ompeleita on tehty jonkin verran myös keskemmälle. Tarkoituksena on kiinnittää harso sopivan tiukasti kankaan pinnan päälle.

Riekaleiksi hajonneiden kangaskerrosten kokoaminen ja tukeminen tylliharsolla on aloitettu.

Riekaleiksi hajonneiden kangaskerrosten kokoaminen ja tukeminen tylliharsolla on aloitettu.

 

Konservointiompelussa käytetään ohutta filamenttilankaa ja pitkää kaarineulaa.

Konservointiompelussa käytetään ohutta filamenttilankaa ja pitkää kaarineulaa.

 

Vaurioitunut kangas on koottu yhtenäiseksi kangaspinnaksi. Vaaleahkon vuorikankaan pinnalla harsokaitaleet ja ompeleet näkyvät jonkin verran.

Vaurioitunut kangas on koottu yhtenäiseksi kangaspinnaksi. Vaaleahkon vuorikankaan pinnalla harsokaitaleet ja ompeleet näkyvät jonkin verran.

 

Ompelulankana käytetään hyvin ohutta polyesterifilamenttia eli lankaa, joka näyttää hämähäkinseitiltä. Filamentti on riittävän vahvaa ja myös säilyttää lujuutensa niin, että sillä tehdyt ompeleet pysyvät koossa. Ompeluneulana on ohut, 60 mm pitkä kaarineula, jolla on helppo tehdä sopivan pituisia etu- ja jälkipistoja. Kaarineulan käyttö on välttämätöntä, sillä neulan on noustava helposti takaisin kankaan pinnalle. Kasukan käsittely työn eri vaiheissa ja koko ompelutyö on tehtävä hyvin varovasti. Kasukan samettikangas on jo hyvin haurasta ja kaikkien ompeluvaiheiden tekemiseen on siksi kulunut huomattava määrä työtunteja.

Tylliharson kiinnitysompelua kasukan takakappaleen pinnalle.

Tylliharson kiinnitysompelua kasukan takakappaleen pinnalle.

Samalla kun kasukan etu- ja takakappaleet on suojattu tylliharsolla, on myös valmistettu kangaspäällysteiset alustat, joiden päälle kappaleet on kiinnitetty. Alustana on pH-arvoltaan neutraali, 10 mm paksu kapalevy, joka on kauttaaltaan päällystetty satiinipintaisella puuvillakankaalla. Kankaan himmeä pintakiilto sekä kaunis ruskeanharmaa väri ovat sopivan juhlallinen tausta 335-vuotiaalle vanhukselle.

Kasukan tukialusta tekeillä. Päällystyskangas pingotetaan mahdollisimman tiukasti kapalevyn päälle.

Kasukan tukialusta tekeillä. Päällystyskangas pingotetaan mahdollisimman tiukasti kapalevyn päälle.

Kasukkakappaleet alustoineen sijoitetaan kookkaisiin, mittojen mukaan valmistettuihin säilytyslaatikoihin. Vanha tekstiili ei enää kestä valoa eikä käsittelyä, joten kasukka säilytetään mahdollisimman suojattuna. Seurakunnassa tätä vanhaa aarretta varmaankin halutaan myös näyttää ihmisille, mutta kasukan esilläolon pituus ja olosuhteet joudutaan tarkkaan harkitsemaan.

Kasukan takakappale valmiina alustallaan. Hauraassa tekstiilissä on konservoinnin jälkeenkin näkyvissä hyvin paljon vaurioita, mutta kasukkakappale on tuettu ja suojattu kauttaaltaan.

Kasukan takakappale valmiina alustallaan. Hauraassa tekstiilissä on konservoinnin jälkeenkin näkyvissä hyvin paljon vaurioita, mutta kasukkakappale on tuettu ja suojattu kauttaaltaan.

 

Teksti: Anne Vesanto

Be the first to like.

Kommentit

Kommentoi