Kirjosarvipeura

Kirjoitettu | 17.01.2017 | Ei kommentoitu

”Kirjosarvipeura kertoo keväänkaipuusta keskellä sydäntalvea. Lumenvalkean eläimen sopusointuinen ja ikään kuin äänetön olemus on saanut vaikutteita näkemistäni unikuvista ja siten edustaa minulle itselleni alitajuntaa.” Kuva: Mikko Kupari 2017.

”Kirjosarvipeura kertoo keväänkaipuusta keskellä sydäntalvea. Lumenvalkean eläimen sopusointuinen ja ikään kuin äänetön olemus on saanut vaikutteita näkemistäni unikuvista ja siten edustaa minulle itselleni alitajuntaa.” Kuva: Mikko Kupari 2017.

Vuoden ensimmäinen kokoelmanosto on mosaiikkityö Kirjosarvipeura (2016). Kyseessä on tilausteos mosaiikkitaiteilija Maria Kuparin (s. 1984) Ikkunagallerianäyttelyn  yhteydestä Suomen käsityön museossa 7.9.-13.11.2016.

Museon yhtenä tehtävänä on tallentaa ajankohtaisia käsityön ilmiöitä. Kirjosarvipeuran hankintaan yhdistettiin dokumentointia haastattelemalla, valokuvaamalla ja videoimalla Maria Kuparia työnsä äärellä Taitokeskus Aiviassa.

Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016. Ks. tästä video Maria Kupari tekee mosaiikkitöitä (2:42). Kuvaus ja editointi: Ronan Browne, 2016. .

Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.
Ks. tästä video Maria Kupari tekee mosaiikkitöitä (2:42). Kuvaus ja editointi: Ronan Browne, 2016. 

Maria Kupari on syntynyt Vesangassa ja asuu nykyisin Jyväskylässä. Hän kerää käytettyä posliinia työstääkseen siitä uusia mosaiikkiesineitä. Rikottu posliini kiehtoo häntä materiaalina eniten siitä löytyvien muotojen, värien ja valon heijastusten vuoksi. Kierrätysmateriaalin käyttöön ei ensisijaisesti liity maailmanpelastussuunnitelmaa, vaikka hylättyjen astioiden kierrätyksessä toteutuu samalla kestävän kehityksen ajatus.

Mosaiikkityön etuihin Maria Kupari lukee vaivattomuuden. Kalliita työvälineitä ei tarvita. Alkuun pääsee helposti pelkillä mosaiikkisaksilla, joita saa ostaa rautakaupoista. Maria Kupari käy kirpputoreilla viikoittain etsimässä materiaalia uusiin töihin. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Mosaiikkityön etuihin Maria Kupari lukee vaivattomuuden. Kalliita työvälineitä ei tarvita. Alkuun pääsee helposti pelkillä mosaiikkisaksilla, joita saa ostaa rautakaupoista. Maria Kupari käy kirpputoreilla viikoittain etsimässä materiaalia uusiin töihin. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Sirpaleiksi lohkotuista ja leikatuista osista rakentuu uusi ja ehjä kokonaisuus muotoon sahatulle vanerille, johon palat liimataan ja lopuksi saumataan. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Sirpaleiksi lohkotuista ja leikatuista osista rakentuu uusi ja ehjä kokonaisuus muotoon sahatulle vanerille, johon palat liimataan ja lopuksi saumataan. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Esinekokoelmaan saatiin samaan aikaan Kirjosarvipeuran kanssa tekijän lahjoituksena toinenkin mosaiikkityö Viisas pöllö vuodelta 2015.

”Viisas pöllö on voimaeläimen kaltainen kuva, joka Kirjosarvipeuran tavoin katsoo kaivaten kevättä kohti. Työssä näkyy viehtymykseni symmetriaan ja unenomaisiin aiheisiin.”

”Viisas pöllö on voimaeläimen kaltainen kuva, joka Kirjosarvipeuran tavoin katsoo kaivaten kevättä kohti. Työssä näkyy viehtymykseni symmetriaan ja unenomaisiin aiheisiin.”

Maria Kupari aloitti mosaiikkityöt kukka-aiheilla, mutta kuvaa mielellään myös kasvoja. Ensimmäisiä henkilökuvia olivat valtion päämiehet Kekkonen ja Mannerheim ja pian sen jälkeen syntyivät omakuva, lapsi ja mies. Kuva Maria Kuparin Pala palalta –Ikkunagallerianäyttelystä Suomen käsityön museossa. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Maria Kupari aloitti mosaiikkityöt kukka-aiheilla, mutta kuvaa mielellään myös kasvoja. Ensimmäisiä henkilökuvia olivat valtion päämiehet Kekkonen ja Mannerheim ja pian sen jälkeen syntyivät omakuva, lapsi ja mies. Kuva Maria Kuparin Pala palalta –Ikkunagallerianäyttelystä Suomen käsityön museossa. Kuva: Anneli Hemmilä-Nurmi, 2016.

Marjo Ahonen

 

 

 

 

 

4 henkilöä tykkää

Kommentit

Kommentoi