Fish Trap -punontakurssi 2.–4.9.2016

Kirjoitettu | 07.09.2016 | Kommentit poissa käytöstä

  

Kurssin opettajan Mònica Guileran Nansa-kori.

Kurssin opettajan Mònica Guileran Nansa-kori.

 Suomen käsityön museon tapahtumatuotannossa on neljä lähtökohtaa. Museon vaihtuvat näyttelyt, vuodenkiertoon liittyvät juhlapäivät, museon toimintaympäristöstä kumpuavat tapahtumat, kuten Jyväskylän kulttuurilaitosten ja valtakunnallisesti koko museokentän yhteiset tapahtumat sekä museon substanssista eli käsityöstä nousevat ajankohtaiset ilmiöt, jotka vaativat esiin nostoja. Tällaiseksi ajankohtaiseksi asiaksi oli noussut punontainnostuksen hiipuminen Suomessa.

IMG_1636

Euroopan maissa kuten Espanjassa, Saksassa, Ranskassa, Hollannissa, Englannissa, Irlannissa, Puolassa, Latviassa ja Tanskassa on ammattipunojia ja koulutusta sekä runsaasti punonnan harrastajia. Pitemmälle ehtineet punojat kaipaavat jatkuvasti vaikutteita, uusia ajatuksia, tietoa muiden maiden punonnasta ja punojista sekä toiminnasta. Niinpä muutama suomalainen punoja ajatteli, että pitäisikö lähteä hakemaan oppia ja innostusta Espanjasta? Tästä ajatuksesta meni kaksi vuotta ja espanjalainen opettaja tuli Suomeen. Hänen taitonsa ja tietonsa sytyttivät palon tusinaan punojaan oppia punomaan koreja samalla tekniikalla kuin kalastajat ovat entisaikaan punoneet mertoja ja kalastuskoreja.

Kuva: 'Cofe' longline baskets, Murcia, Spain. From the collection of Bignia Kuoni

Kuva: Bignia Kuoni:  ’Cofe’ longline baskets, Murcia, Spain. From the collection of Bignia Kuoni

 

Ei mentykään merta edemmäs punontaa oppimaan

Jyväskylän Taitokeskuksessa järjestetyllä Fish trap –kurssilla 2.–4.9.2016 opeteltiin punomaan kori Nansa-kalanpyydystekniikalla, jota kalastajat ovat käyttäneet Välimeren alueella vuosisatoja. Ohjaajana toimii espanjalainen Mònica Guilera. Hänellä on yli 15 vuoden kokemus punomisesta ja opettamisesta.  Hän on juuri voittanut ensimmäisen palkinnon Nansa-korillaan englantilaisen The Basketmakers’ Association –punojayhdistyksen järjestämän Vuoden kori -kilpailun kansainvälisen sarjan.

Kori aloitettiin pohjasta.

Kori aloitettiin pohjasta.

Punontakurssi alkoi suomalaiseen tapaan yhteisellä kahvittelulla ja sen jälkeen mentiin heti asiaan. Mònica Guilera näytti, miten korin pohjaan tehdään kehysrengas, jonka varaan pajuparit laitetaan korin reunoja varten. Mònica on kehitellyt Nansa-korin perinteisistä kalanpyydyksistä ja kori muodostui hyvin loogisesti, koska tekniikka on hioutunut satojen vuosien ja tuhansien ja tuhansien pyydysten punomisen myötä.

Pohjan jälkeen aloitettiin punomaan korin reunoja spiraalisti.

Pohjan jälkeen aloitettiin punomaan korin reunoja spiraalisti.

 Punojille oli uutta se, että kuteena käytettiin pajun sijasta vahattua pellavalankaa, jolla pajuparit sidottiin tasasivuisiksi kolmioiksi. 

Pikkuhiljaa reunoja taivutettiin nousemaan ylöspäin.

Pikkuhiljaa reunoja taivutettiin nousemaan ylöspäin.

Kurssille osallistui pajunviljelijöitä ja punonnan opettajia ympäri Suomea. Näin tietämys Nansa-korin vaatimista taidoista ja tietämys suomalaisten viljeltyjen pajulajien soveltumisesta tähän tekniikkaan selvisi sekä viljelijöille että punonnan opettajille. Kurssille pajut toimitti Kukkamaa & Pajupaja Urosta Luumäeltä.

Sormilla ohjailtiin loimipajuja muodostamaan tasasivuisia kolmioita.

Sormilla ohjailtiin loimipajuja muodostamaan tasasivuisia kolmioita.

Kurssilaiset olivat ihastuneita punontatekniikkaan ja Mònica kannustavaan opettamistyyliin sekä tietämykseen perinteisistä punontatekniikoista.

Korin reuna muodostui taivutetuista loimipajuista sekä lisätyistä reunapajuista.

Korinreuna muodostui taivutetuista loimipajuista sekä lisätyistä reunapajuista.

Opittu taito unohtuu, jos sitä ei aktiivisesti harjoittele. Niinpä kurssilaiset sopivat jo seuraavan tapaamisen, jossa he yhdessä kertailevat opittua ja jakavat kokemuksiaan.

 

Yhteistyössä on voimaa  

Monica Guilera Asparagus Basket 2013

Monica Guilera Asparagus Basket 2013

Tällaisen kurssin järjestäminen ja kansainvälisesti tunnetun opettajan saaminen tänne Euroopan syrjäkulmille vaatii laajoja verkostoja, innokkaita punojia sekä henkilökohtaisia suhteita. Oli myös löydettävä apurahaa kurssin järjestämiseen, sopivat kurssitilat, riittävästi maksavia oppilaita ja kaikki nämä piti saada sopimaan Mònican aikatauluihin. Kurssin järjestelyihin osallistuivat Suomen käsityön museo, Taitokeskus–Aivia, Opintokeskus Sivis, Jyväskylän kansalaisopisto ja Kierre-tiimi ja sitä kautta Suomen Kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskuksen Itä-Suomen aluetoimipiste.

Tim Johnson and Monica Guilera Ports-I Mans Residency-2013

Tim Johnson and Monica Guilera Ports-I Mans Residency-2013

Kurssiin kuului myös Monican avopuolison englantilaisen Tim Johnsonin yleisöluento Jyväskylän kansalaisopistolla espanjalaisesta perinteisestä ja modernista punonnasta. Taiteilija- ja punojatiimi Mònica Guilera ja Tim Johnson asuvat Kataloniassa, Espanjassa ja hankkivat materiaalinsa maaseudulta ja paikallisilta viljelijöiltä.  

Tim Johnson 'Brahan Man' 2006

Tim Johnson ’Brahan Man’ 2006

Omissa töissään he yhdistävät perinteisiä ja moderneja tekniikoita käyttäen laajaa valikoimaa paikallisia luonnonmateriaaleja. He valmistavat käytännöllisiä ja nykyaikaisia koreja, veistoksia ja suuria installaatioita. Tim ja Mònica opettavat monenlaisissa työpajoissa kaikenikäisiä opiskelijoita. 

Tim Johnson 'Hills  of Donegal' 2013

Tim Johnson ’Hills of Donegal’ 2013

Yhdessä he ovat tehneet veistosprojekteja, näyttelyitä ja työskennelleet residensseissä ja toteuttaneet työpajoja Espanjassa, Ranskassa, Saksassa, Tanskassa ja Britanniassa.  He olivat ensi kertaa Suomessa ja tutustuivat täällä viikon ajan suomalaiseen punontaan ja punojiin. Erityisesti suomalainen tuohi ja päre kiinnostavat eurooppalaisia punojia.  

 Lisätietoja:

Mònica Guilera  

Weaving by the Sea

Tim Johnson

Ports I Mans Exhibition and Residency

Kierretiimi

4 henkilöä tykkää

Kommentit

Comments are closed.